Samenwerking loopt moeizaam met Frankrijk om nieuw wateroverlast in de Westhoek aan te pakken

West-Vlaanderen / Westhoek – De wateroverlast in de Westhoek was eind vorig jaar ongezien. Er werden vanuit verschillende bestuursniveaus plannen gemaakt om zich tegen dergelijke zondvloeden te wapenen. Provincieraadslid Luc Coupillie dacht dat de werken op schema waren maar in de pers onlangs bleek dat de Westhoek nog niet klaar is voor een kletsnat najaar. Luc vroeg in de provincieraad naar een stand van zaken. “Het grensoverschrijdende aspect blijft een belangrijk gegeven. Samenwerken met Frankrijk is prioritair, anders blijft het letterlijk dweilen met de kraan open langs Vlaamse kant. 1/3 van de IJzer ligt aan de Franse kant. Nu blijkt dat de samenwerking met de centrale werkgroep (EGTS) in Frankrijk moeizaam verloopt. Het is beter om voor concrete projecten met de partners in Noord-Frankrijk zelf te onderhandelen”, aldus raadslid Luc Coupillie.

De deputatie somde in haar antwoord alle maatregelen die in het verleden en in de toekomst al genomen zijn geweest en genomen zullen worden. Zo zijn er al 70 GOG’s (gecontroleerd overstromingsgebieden) in de provincie aangelegd om wateroverlast te vermijden. Er zijn 4 GOG’s in uitvoering of gepland: Vlamertinge, Ichtegem, Leisele en Hoogstade. Op dit moment zijn er projecten bezig zoals het verstevigen van de Winterdijk te Diksmuide. Andere projecten in Diksmuide zijn Heernisse, Bloemmolens, de Sint Sebastiaanswijk en de Kasteelstraat, daar wordt een dwarsdijk gerealiseerd met schuifconstructies om het water af te remmen. De Waterweg is in de IJzer en het Lokanaal aan het baggeren. Controle en herstel van de dijken waar er schade is, wordt op dit moment hersteld. Er is ook een Europees project ingediend voor 19 miljoen euro waar de bescherming van Stavele en Roesbrugge in vervat zit. Daar wacht men op de omgevingsvergunning. Er zijn werken gepland voor Leisele en Hoogstade (aanleg bermsloot) om de watering aan te pakken. Er zijn plannen om het Langgeleed open te leggen. De grachten in Ieper worden geruimd, aangepakt en ingezet voor bovenstroomse waterbuffer. Baangrachten langs de gewestwegen worden ingezet.

“Voor de werken aan de zee is er bij de Ganzepoot in Nieuwpoort een re-engineering bezig. Dit knelpunt waar heel wat water samenkomt, wordt nu bestudeerd. ‘Hoe kunnen we vlugger water de zee in pompen?’, is de hamvraag. De afwatering richt Zeebrugge en Heist is hierbij cruciaal. Er komt ook een studie voor een budget voor extra noodpompen,” aldus Coupillie.

“De samenwerking met Frankrijk verloopt heel wat stroever. Er wordt op 18 oktober een Europees project ingediend om de communciatie tussen de overheden onderlinger vlotter te laten verlopen. Nu blijkt dat de samenwerking met de centrale werkgroep (EGTS) in Frankrijk moeizaam verloopt. Het is beter om voor concrete projecten met de partners in Noord-Frankrijk zelf te onderhandelen. We blijven aandringen op een betere samenwerking met Frankrijk”, besluit raadslid Luc Coupillie uit Diksmuide.