N-VA vraagt provincie om gemeentes te ondersteunen met waardebon voor inwoners

West-Vlaanderen – Op de provincieraad van 28 mei heeft de N-VA-fractie de provincie gevraagd om de gemeentes financieel te ondersteunen die waardebonnen uitreiken aan de inwoners. Zo zal de provincie West-Vlaanderen haar inwoners én de getroffen sectoren steunen tijdens deze coronacrisis. Inwoners kunnen deze waardebon van de gemeente bij de getroffen handelaars en horeca gebruiken wanneer deze laatste opnieuw open gaan. “Als een gemeente bijvoorbeeld € 10 per inwoner wil geven, zal dit in totaal € 15 worden door provincie. Een gemeente of stad die dit niet doet, krijgt dit niet. Organisator is de gemeente, de provincie past bij ter waarde van € 5 per persoon,” aldus fractievoorzitter Kristof Pillaert.

“We hebben kennis genomen van het coronaherstelplan. Er zijn daar heel wat goede maatregelen in opgenomen maar volgens ons kan dit nog concreter voor de West-Vlamingen. Met deze zuurstoffinanciering willen we op korte termijn een boost geven aan de West-Vlaamse economie en bijgevolg aan de lokale economie,” aldus fractievoorzitter Kristof Pillaert uit Hooglede.

Provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel: “Verschillende steden en gemeentes in West-Vlaanderen voorzien vandaag al waardebonnen voor haar inwoners. Deze kunnen besteed worden in de lokale economie. Dit is naar onze mening de beste manier om zwaar getroffen sectoren (detailhandel, horeca,…) een boost te geven bij opstart, bovendien wordt de band tussen de bevolking en de lokale handel versterkt.”

“Met de ondersteuning van de provincie West-Vlaanderen zou het voorziene bedrag opgekrikt kunnen worden en krijgen meer gemeenten de insteek om dit te doen. Concreet passen we het zelfde principe van financiering toe als bij de mondmaskers en toeristische initiatieven. We stellen voor dat de provincie gemeenten die een dergelijke initiatief nemen kunnen rekenen op een provinciale ondersteuning van 5 euro per inwoner. Op die manier maakt de provincie duidelijk dat de ook de lokale handel belangrijk is.”

Provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide: “In juni is er een budgetwijziging gepland. De provincie West-Vlaanderen heeft een jaarlijks exploitatieontvangst van 165 miljoen euro en is mits heroriëntering van haar uitgaven solvabel om deze inspanning te dragen. De gezinsbelasting die door de West-Vlaming ieder jaar wordt opgehoest en goed is voor 17,5 miljoen euro, kan op die manier voor een groot deel door de gezinnen zelf nuttig ingezet worden in de West-Vlaamse economie.”

Provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe uit Damme en provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen: “We nodigen de West-Vlaming uit om zijn of haar stad te herontdekken dit jaar. Door lokaal te kopen in eigen stad of gemeente, steunen we onze eigen economie en zorgen we voor elkaar. Met de getroffen handelaars bedoelen we de handelaars die verplicht werden te sluiten door de overheid. De gemeentes en de provincie West-Vlaanderen kunnen uiteraard pas met de bon starten als ook de horeca en dus alle sectoren opnieuw geopend zijn. Er dient een eenvoudige procedure te worden uitgewerkt met de gemeentes zodat getroffen handelaars deze bon gemakkelijk en zonder veel administratie kunnen inruilen voor centen.”

Provincieraadsleden Johan De Poorter uit Meulebeke en Isabelle Vandenbrande uit Beernem besluiten: “Volgens onderzoek van de krant De Tijd raakt de coronacrisis maar liefst 45% van onze ondernemingen ongemeen hard. Dankzij dit West-Vlaams samenwerkingsmodel zijn we er van overtuigd om die West-Vlaamse motor opnieuw ten volle te doen draaien. We rekenen op de steun van het provinciebestuur.