Vraag om meldingsplicht bacterievuur uit te breiden om fruittelers te beschermen

Op 27 januari 2020, over deze onderwerpen: Landbouw, Milieu en klimaat, Veiligheid

West-Vlaanderen – Provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke heeft bij de provincie aangedrongen dat de provincie de meldingsplicht van bacterievuur via de politiereglementen van de politiezones laat uitbreiden om de fruittelers in onze provincie beter te beschermen.

Provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke: “Sinds begin jaren ’80 staat bacterievuur op de Europese lijst quarantaineziekten. Maar sinds 14 december 2019 werd ze van deze lijst verwijderd omdat de ziekte zo wijd verspreid is dat quarantainemaatregelen geen zin meer hebben. Dit betekent dat particulieren niet meer kunnen verplicht worden om zieke planten te bestrijden. Een reden voor heel wat professionele fruitkwekers om aan de alarmbel te trekken."

Bacterievuur is een besmettelijke plantenziekte die vooral fruittelers kopzorgen baart en het kenmerkt zich door het bruinzwart verkleuren, verdorren en verschrompelen van bloesems, bladeren en twijgen. De bacterie verspreidt zich snel en is niet te genezen. Het komt vaak voor in meidoornhagen en vooral boomgaarden van appelen en peren worden erdoor getroffen.

De inwoners van de politiezone Midow (gemeentes Meulebeke, Ingelmunster, Dentergem, Oostrozebeke en Wielsbeke) zullen binnenkort verplicht worden om bactierievuurbesmettingen te melden. Dit zal onder andere gehandhaafd worden door de politie met eventuele gasboetes.

“Aangezien er niet alleen fruittelers zitten in de regio Midow maar ook in andere streken in onze provincie hebben we gevraagd aan de provincie om deze meldingsplicht uit te breiden voor gans de provincie via de politiezones”, besluit raadslid Johan De Poorter.

Bekijk via de link de volledige vraagstelling van raadslid Johan De Poorter.