N-VA vraagt rechtszekerheid voor landbouwsector in West-Vlaanderen

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: Landbouw, Milieu en klimaat

Motie aan de Vlaamse Regering over stikstofbeleid

West-Vlaanderen – Provincieraadslid Wim Aernoudt bond de kat de bel aan en diende in naam van de N-VA-fractie in de West-Vlaamse provincieraad prompt een motie in. Deze motie zal verder besproken worden met de politieke fracties tegen de provincieraad van september. “We hopen dat alle fracties in de West-Vlaamse provincieraad de motie steunen. We vragen aan de Vlaamse Regering om rechtszekerheid te bieden voor de West-Vlaamse landbouwsector rond de stikstofregeling,” klinkt raadslid Aernoudt uit Gistel strijdvaardig.

Raadslid Wim Aernoudt steekt van wal: “West-Vlaanderen is dé landbouwprovincie bij uitstek. De veeteelt is hier het sterkst uitgebouwd. In Vlaanderen staan er zo’n 870 zogenaamde megastallen. Daarvan werden er zo’n 400 in West-Vlaanderen vergund. Dat is dus bijna de helft. In Vlaanderen leven constant bijna 6 miljoen varkens die worden afgemest. Daarvan zijn er zo’n 3,4 miljoen varkens in West-Vlaanderen vergund. Dat komt neer op 60 procent. Ook bij de kweek van runderen en kippen is West-Vlaanderen koploper. De problematiek van stikstof leeft hier bijzonder fel. Daarom dienen we een motie in om de problematiek blijvend onder de aandacht te brengen.”

“Heel kort door de bocht komt het er op neer dat de neerslag van stikstof in natuurgebieden in West-Vlaanderen dient beperkt te worden. Het aandeel van de landbouw in deze neerslag is groot en daalt niet zoals in die van andere sectoren wel daalt. Die stikstofneerslag zorgt voor overbemesting en is zo een bedreiging van de biodiversiteit. Er was Vlaamse regelgeving van voormalig minister van milieu Schauvliege. Een uitspraak van de rechter die zich baseert op Europese doelstellingen verwees deze naar de prullenbak met grote rechtsonzekerheid voor de landbouw tot gevolg…

Wij willen nu samen met de West-Vlaamse provincieraad vragen aan de Vlaamse Regering om er voor te zorgen dat de nieuwe regelgeving van stikstof voldoende robuust is. Pas zo kan er rechtszekerheid geboden worden aan de sector. We moeten definitief afscheid nemen van slechte wetgeving en kiezen voor rechtszekerheid.”

"Daarnaast vragen we dat de daling van de stikstofuitstoot zich in alle sectoren doorzet. Tenslotte, dient er ook een beleid te worden ontplooid voor de getroffen landbouwbedrijven die ondanks een vergunning beperkt worden in hun exploitatie. Op basis daarvan wordt dan een voldoende pakket aan maatregelen geboden voor begeleiding en ondersteuning. We rekenen op steun van alle West-Vlaamse politieke partijen”, aldus raadslid Wim Aernoudt.

“De motie werd na overleg uitgesteld omdat alle partijen tijd willen om deze te onderzoeken. Jammer dat deze motie nu (provincieraad juni) niet kon goedgekeurd worden. De tijd dringt immer en dit betekent meteen uitstel naar de volgende raad in september. Maar ik kan de vraag van de meerderheid begrijpen voor meer overleg dat de komende weken georganiseerd zal worden,” besluit raadslid Aernoudt.