N-VA vraagt provincie om verantwoordelijkheid in dossier ringweg Anzegem verder op te nemen

Op 1 maart 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Ruimtelijke ordening, Veiligheid

West-Vlaanderen / Anzegem - De Raad van State vernietigde het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de afbakening van het tracé van de ringweg rond Anzegem. De provincie ziet hiermee 18 jaar werk in de prullenbak belanden. Het is duidelijk dat hiermee het bord is afgeveegd en alles te herdoen is. “N-VA roept het provinciebestuur op om met alle actoren samen te zitten om op korte termijn de verkeersproblemen op te lossen in Anzegem”, aldus provincieraadslid Wim Aernoudt en lokale voorzitter Frederik Cardon.

In 2006 vroeg de gemeente Anzegem aan het provinciebestuur om de mogelijkheid van een omleidingsweg op de N382 te onderzoeken. Naast een plan-MER in 2011 en 2019, was er in 2018 nog een landbouweffectenrapport. Het PRUP kwam dan in 2020 naar de provincieraad voor voorlopige vaststelling en in 2021 voor definitieve vaststelling.

Provincieraadslid Wim Aernoudt: “Markant is dat de gemeenteraad van Anzegem het provinciale RUP unaniem ongunstig adviseerde. De provincie zette toch door met het ontwerp. N-VA heeft er steeds op gewezen dat een lokaal draagvlak in dit project onmisbaar is.”

“Eveneens markant is dat de Raad van State stelt dat er te weinig rekening is gehouden met de bijkomende stikstofimpact op een naastgelegen natuurgebied. Het is voor N-VA toch bijzonder dat dit onvoldoende werd ondervangen tijdens het planningsproces. Tegelijk begrijpen we wel dat het een hele uitdaging is om in periode van 18 jaar steeds alle gevolgen van de wetswijzigingen gedurende dat planningsproces correct te integreren in de besluitvorming.”

De gedeputeerde stelde in haar antwoord zelfs dat de categorisering van wegen en het uitwerken van ringwegen intussen een bevoegdheid van de vervoersregio en Vlaanderen is geworden. De provincie is niet meer in eerste instantie aan zet. “N-VA trekt deze conclusie in twijfel. De provincie blijft verantwoordelijk voor de opmaak van Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen”, aldus provincieraadslid Wim Aernoudt.

“N-VA roept alle betrokkenen op niet te vervallen in betwistingen rond bevoegdheden maar om na overleg terug te keren naar de kern van de zaak. Hoe lossen we het verkeersprobleem in het centrum van Anzegem op met draagvlak bij de inwoners en met respect voor de impact op de omgeving?”, besluiten provincieraadslid Wim Aernoudt en lokale voorzitter van de afdeling Frederik Cardon.