Geen proactieve aanpak van blauwalgen in het domein De IJzerboomgaard Diksmuide

West-Vlaanderen / Diksmuide – Er komt geen proactieve aanpak van mogelijke blauwalgen in het provinciedomein De IJzerboomgaard in Diksmuide. Dat heeft provincieraadslid Luc Coupillie vernomen op de provincieraad. “Dat is pijnlijk. Het provinciebestuur laat dit op zijn beloop gaan. Ze zijn nochtans in heel wat wetenschappelijke projecten betrokken.”

Als er weinig of geen stroming op een waterloop of vijver zit, bestaat de kans bij warm weer dat er cyanobacteriën of blauwalgen beginnen te bloeien. Ze vormen een blauwgroene, soms roodbruine, olieachtige laag op het water en houden gezondheidsrisico's in voor mens en dier.

Dit fenomeen is in onze contreien nu al een paar zomers genoegzaam bekend. Ons provinciaal domein de IJzerboomgaard met zijn avontuurlijke waterspeelzone werd in het verleden getroffen door dit micro-organisme. In een groot deel van het topseizoen moet hier dan ook om veiligheidsredenen hard ingegrepen worden.

Provincieraadslid Luc Coupillie: “We zien dan bordjes verschijnen met ’verboden te spelen’….. Een pijnlijke ingreep als men weet dat er heel wat Provinciale middelen zijn besteed aan bijvoorbeeld de inrichting van de waterspeelzone. In 2016 werden hier voor 160.000 euro  designspeeltuigen voorzien met een waarborg voor 10 jaar speelgenot. Een pijnlijke ingreep die ook de volgende zomers en najaren aan de orde zal zijn indien er geen passende interventie gebeurt.”

Kenniscentra in binnen- en buitenland doen al geruime tijd onderzoek om ons van deze overlast af te helpen. “Uit de resulterende publicaties stellen we vast dat pasklare oplossingen nog niet aan de orde zijn. Wel is men het erover eens dat een nutriëntrijke voedingsbodem één van de grote oorzaken is van de algenbloei. Als de bodem zelf van het waterlichaam rijk is aan de nutriënten P en N, dan is dat de ideale wereld voor dit type micro-organismen.”

Dit gegeven bracht provincieraadslid Luc Coupillie (N-VA) via een mondelinge vraag ten berde op de provincieraad van april met een concrete vraag aan de gedeputeerde van domeinen: “Heeft de deputatie al stappen gezet om dit fenomeen van blauwalgengroei proactief aan te pakken of berust ze in de situatie en gaan we de verbodsbordjes die vorige jaargangen werden uitgestald deze zomer gewoon weer bovenhalen?”

Gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe was voor zijn doen opvallend kort in zijn antwoord: “We gaan kaarsen branden dat dit fenomeen zich niet meer voordoet en indien wel gaan we de verbodsbordjes terug weer bovenhalen. Wij hopen wel dat Vlaanderen zijn verantwoordelijkheid neemt inzake de waterkwaliteit”.

Raadslid Coupillie: “Het begint op een standaard antwoord te lijken: als het te moeilijk wordt voor de Provincie, dan moet Vlaanderen het maar oplossen. Toch eventjes in herinnering brengen dat niet Vlaanderen het domein heeft uitgebouwd, maar wel de Provincie. Het is ook niet Vlaanderen, de Polder of een andere waterbeheerder die water toelevert aan de waterpartijen in de speelzone van de IJzerboomgaard. De bron van water ligt hier op het terrein zelf. De Provincie is hier dus zelf verantwoordelijk voor zijn eigen vijvers die ze gecreëerd heeft, zoals een privé eigenaar dat is voor zijn eigen waterput. De schuld hier weeral eens op een ander steken is dan ook nonsens.”

Coupillie besluit als volgt: ”Het is moeilijk te begrijpen dat de deputatie het probleem van de blauwalgen in zijn domeinen blauw blauw laat. De Provincie is in tal van wetenschappelijke projecten betrokken, zeg maar (mede)financier. Waarom hier zelfs geen poging gedaan wordt om uit de impasse te geraken is dan ook niet te vatten. Spijtig voor de jeugd en spijtig van het vele geld dat in de speelzone werd geïnvesteerd.