Wolf en bevers gesignaleerd in West-Vlaanderen, goudjakhals op komst

Op 6 juni 2023, over deze onderwerpen: Landbouw, Milieu en klimaat

Provincie West-Vlaanderen is bereid om extra maatregelen te treffen indien populatie toeneemt

West-Vlaanderen – De provincie West-Vlaanderen heeft bevestigd op de provincieraad aan provincieraadslid Wim Aernoudt om extra maatregelen te nemen mocht de populatie toenemen van de wolf en de bever in West-Vlaanderen. Idem voor de goudjakhals die op komst is en belust is op lammeren. “Voorlopig kunnen er nog geen subsidies worden uitgereikt aan landbouwers voor plaatsen van hekkens omdat West-Vlaanderen nog niet erkend is als risicogebied. Agentschap Natuur en Bos kan om de 3 maanden de situatie herevalueren,” aldus provincieraadslid Wim Aernoudt.

De eerste waarneming van een wolf in West-Vlaanderen is een feit. De terugkeer  van een toppredator is vanuit de invalshoek van natuur en biodiversiteit een goede zaak. “Als maatschappij reageren we daar toch wat terughoudend op. De slachtoffers die door roofdieren vallen in de natuur zijn logisch. Als het echter landbouwdieren betreft, leidt dit tot economisch verlies. Ook bij de jager is er, wegens de concurrentie, niet altijd applaus,” aldus provincieraadslid Wim Aernoudt.

De provincie Limburg draagt ook bij in dit proces om mens en wolf te verzoenen door lokale besturen samen te brengen en te informeren. Ze betalen ook een lid van het wolventeam dat onder ANB valt.“De vraag die wij ons stellen is of dit soort van optreden van de provincie vandaag al aan de orde is. We vernemen dat dit een eenzaat is op doortocht. De kans dat hij zich hier settelt en een roedel vormt, blijkt klein te zijn. Maar tegelijk is de kans groot dat nog andere eenzaten gaan opduiken,” aldus provincieraadslid Wim Aernoudt.

Het is echter zo dat ook de goudjakhals op weg is naar Vlaanderen. Deze soort jaagt eerder op kleiner wild en gaat zich vestigen in gebieden waar geen wolven zijn om de concurrentie en bejaging door de wolf te vermijden. Kenners gaan er vanuit dat deze soort zich eerder in West-Vlaanderen zou kunnen vestigen. Alle inspanningen die voor de wolf worden gedaan zouden ook voor deze soort aan de orde zijn.

Een andere soort is ook terug in West-Vlaanderen. Er zijn momenteel 2 beverburchten gesignaleerd in Avelgem (Rijtgracht Schelde) en Oostkamp (Rivierbeek). Voorlopig veroorzaken ze nog geen hinder. Toch kan ook dit dier overlast veroorzaken, vooral wateroverlast. “De vraag die zich hier stelt is of we het natuurlijke habitat niet beter actief kunnen aanbieden door inrichtingswerken te voorzien op de komst van de bever. Landbouwers kunnen alvast schadevergoeding vragen als er schade wordt veroorzaakt door de bever. Bij dreigende schade aan huizen, kan er een verplaatsing van de beverburcht komen.”

“Ik ben tevreden dat de provincie West-Vlaanderen op de hoogte is van deze “nieuwe diersoorten in West-Vlaanderen” en bereid is om extra maatregelen te treffen indien de populatie toeneemt,” besluit provincieraadslid Wim Aernoudt.