Vlaamse scheepvaart blijft onbeveiligd zonder zeesleper

Op 3 september 2024, over deze onderwerpen: De Vlaamse Kust, Veiligheid

West-Vlaanderen / Vlaamse Kust - Aan de Vlaamse Kust is er geen enkele zeesleper ter beschikking. “Terwijl we gelegen zijn aan één van de drukste vaarroutes ter wereld is een zeesleper meer dan noodzakelijk. Zo blijkt dat er sinds 2019 niet één, maar wel drie incidenten waren waarbij de inzet van zo’n schip noodzakelijk was, maar niet kon ingegrepen worden”, zegt provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) die onlangs de kat de bel aangebonden heeft bij gouverneur Carl Decaluwé. “Gelukkig ziet de federale overheid nu ook de ernst in.”

“In 2022 vond het laatste incident plaats tijdens de storm Eunice waarbij een aantal schepen in de problemen kwamen in de Noordzee. De tanker Maersk Nimbus met 30.000 ton brandbare lading aan boord moest op amper 60 meter afstand van een windmolen voor anker gaan. Omdat de tanker in een noodsituatie verkeerde, werd de provinciale fase van het ANIP Noordzee afgekondigd”, zegt provincieraadslid Kurt Himpe. “De Nederlandse Rijkswaterstaat werd gevraagd om te assisteren met een van hun noodzeeslepers, maar ze hadden die zelf nodig. Een aantal ondernemingen werd toen gepolst om bij te springen, omdat ze een vaartuig in de buurt hadden, maar dan moet eerst de nodige administratie in orde gebracht worden. Zo gaat cruciale tijd verloren.”

Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) informeerde bij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters naar de stand van zaken. “De federale en Vlaamse instanties moeten instaan voor de veiligheid op zee. Het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) vond de nodige financiële middelen, maar door een gebrek aan federale middelen sprong het dossier dit jaar af. Ook de federale overheid wil nu een zeesleper en is bereid om de nodige financiering te zoeken. Het dossier zal zo spoedig mogelijk voorgelegd worden aan de Vlaamse Regering. Het dossier wordt geraamd op een jaarlijkse kost van 6 tot 8 miljoen euro per jaar”, weet Vlaams parlementslid Bert Maertens. “We liggen nu eenmaal aan de druk bevaren Noordzee. We moeten hier onze verantwoordelijkheid in opnemen en instaan voor de veiligheid op zee. Zelfs onze Defensie beschikt enkel over lichtere slepers die niet bestand zijn tegen stormcondities of vaak onvoldoende trekkracht hebben”, concludeert Bert Maertens.

“Met alle infrastructuur op zee en de geplande energie-eilanden wordt de noodzaak om een eigen zeesleper te hebben zeer dringend om zowel de scheepvaart, de bevolking en de infrastructuur te kunnen beschermen”, verduidelijkt provincieraadslid Kurt Himpe.

Vlaams parlementslid Bert Maertens en provincieraadslid Kurt Himpe hopen alvast dat de urgentie nu duidelijk is om tot een efficiënte oplossing te komen.