Studentensubsidies internationalisering voor 2021 in West-Vlaanderen houden door coronacrisis

West-Vlaanderen – De N-VA-fractie stelt voor om het studentenbudget internationalisering in 2021 in West-Vlaanderen te houden. “De coronacrisis verhindert fysieke studenten- en docenten mobiliteit”, aldus provincieraadslid Luc Coupillie. “Laatstejaarsstudenten kunnen een mooie bijdrage leveren aan innovatieve uitdagingen in onze West-Vlaamse bedrijven of instituten.” De Provincie voorziet wel 360.000 euro in 2021 om internationaal studentenverkeer te ondersteunen.

De Provincie West-Vlaanderen steunt al jaren de internationale mobiliteit van studenten, jong afgestudeerden, docenten en onderzoekers. Deze actie is in 2020 danig in de war gestuurd. Door de COVID-19-crisis waren talrijke studenten en docenten genoodzaakt hun internationale project te annuleren ofwel vroegtijdig af te breken om vervroegd uit het buitenland terug te keren.

Toch voorziet de deputatie 360.000 euro in haar begroting voor 2021 om dit internationaal studentenverkeer te ondersteunen.

“Ongehoord”, stelt provincieraadslid Luc Coupillie (N-VA) tijdens de raadszitting van 26 november. “Gedeputeerde Jean de Bethune heeft zich tot de laatstejaarsstudenten gericht met de blijde boodschap dat ze in het voorjaar 2021 van West-Vlaamse steun kunnen genieten om wereldwijd stage te lopen. Begrijpe wie kan… De deputatie neemt hier een groot risico, een risico op vlak van publieke gezondheid en een risico om zoals in 2020 geld te verspillen aan nutteloze vliegtickets en verblijfskosten.

De provinciale N-VA fractie vraagt dan ook om per onmiddellijk deze actie on hold te zetten. “Er zijn alternatieven om onze hogescholen en de West-Vlaamse academische wereld te steunen”, meent Luc Coupillie. Hou het budget in ons eigen West-Vlaanderen. Laatstejaarsstudenten kunnen een mooie bijdrage leveren aan innovatieve uitdagingen in onze West-Vlaamse bedrijven of instituten.”

“Ondernemingen bruisen soms van innovatieve ideeën maar het ontbreekt soms aan tijd.  Wanneer jonge, gedreven studenten ingeschakeld kunnen worden in innovatieve projecten kan men met beperkte middelen innovatie waarmaken. Een bedrijf haalt zo nieuwe kennis en inzichten binnen en kan bovendien als eerste talent spotten en werven. Studenten krijgen op hun beurt de unieke kans om in een bedrijfscontext van innovatie te proeven. We stellen voor dat studenten-stagiairs en promotoren zouden kunnen gehonoreerd worden voor een thesis of proefschrift met innovatieve inslag. Een subsidiereglement betreffend moet wel snel uitgerold worden.”

“Studentenmobiliteit naar bv China, Indië, Zuid-Afrika…. is in 2021 en wellicht daarna zeker niet gewenst”, besluit raadslid Coupillie. “Laat ons de voorziene middelen opnemen in het West-Vlaams relanceplan waar innovatie en digitalisering kernwoorden zijn.