Speelplein in Kemmel kan eindelijk openen

West-Vlaanderen / Heuvelland – Een nieuw speelplein zal een jaar na de realisatie eindelijk gebruikt worden door spelende kinderen. Een dading tussen een klagende buur en de provincie effent het pad. “Het educatieve speelpleintje bevindt zich op een grasplein aan de zuidkant van de Kemmelberg, vlakbij de commandobunker. We steunen deze dading. We hebben wel onze bedenkingen bij de doornachtige planten die komen aan de kant van de buur. De veiligheid van kinderen staat voor ons steeds centraal”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke.

“De provincie ging er eerst van uit dat er geen omgevingsvergunning nodig was. Maar op basis van de argumenten van de buurman werd er dan toch 1 aangevraagd. Die omgevingsvergunning is dan voor het grootste deel van het speelterrein verleend”, verklaart provincieraadslid De Poorter. “Er was echter nog steeds een klacht hangende bij de rechtbank maar een dading lost nu alles op”, geeft Johan De Poorter mee..

Met de dading zal de omvang van het speelplein gelijk blijven maar een drietal speeltoestellen worden verwijderd uit het originele plan. Het groenscherm wordt niet groter dan in de originele plannen. De provincie boet dus geen ruimte in. Wat wel is opgenomen in het voorstel van dading, is het dichter maken van het voorziene groenscherm door middel van een hazelaarstruweel. De kostprijs van de oorspronkelijke speeltoestellen werd destijds gegund voor € 74.415.

Alle toestellen blijven in het dadingsvoorstel staan, met uitzondering van drie Keltische huisjes. Deze huisjes zullen een nieuwe plaats krijgen in het Warandepark, dat aansluit bij het provinciedomein Kemmelberg. De huisjes worden dus herbenut. Ter vervanging van deze drie huisjes zal op het speelplein een klimrek geplaatst worden. Dit toestel zal door de groendienst in eigen regie gerealiseerd worden.

Provincieraadslid Johan De Poorter besluit: “We steunen deze dading zodat kinderen er eindelijk kunnen spelen. We hebben wel onze bedenkingen bij de doornachtige planten die komen aan de kant van de buur. De veiligheid van kinderen staat voor ons steeds centraal.