N-VA wil meer transparantie bij de groepsaankoop energie

Op 29 maart 2024, over deze onderwerpen: Communicatie, Efficiënte overheid, Energie

West-Vlaanderen – Fractievoorzitter Kristof Pillaert voelde de deputatie aan de tand over de groepsaankoop energie op de provincieraad. “We vinden nog steeds dat een groepsaankoop geen taak is van een provinciale overheid. Daarvoor zijn er private spelers op de markt. Maar zo lang ze bestaan, gaan we ze goed opvolgen. We stellen vast dat in de vergelijkingstabel niet alle aanbieders worden opgenomen of slechts gedeeltelijk worden opgenomen. Dit is misleidend voor de 79.000 gezinnen en 3.600 bedrijven die zich hebben ingeschreven. N-VA wil dat bij een volgende groepsaankoop alle 65 andere contracten in een correcte vergelijkingstabel met zoekfunctie wordt opgenomen,” aldus provincieraadslid Kristof Pillaert die al jaren de groepsaankopen opvolgt.

Op woensdag 7 februari vond de veiling plaats. Energiebedrijf Elegant deed bij deze veiling het beste bod voor particuliere verbruikers en voor bedrijven is dit Mega. Tot en met 1 april kunnen mensen zich inschrijven bij de 13de groepsaankoop van de provincie West-Vlaanderen.

Het actueel marktaanbod is samengesteld aan de hand van het gemiddelde van de voordeligste vergelijkbare contracten die de grootste energieleveranciers van Vlaanderen momenteel aanbieden. Provincieraadslid Kristof Pillaert: “We vinden het niet kunnen dat bij het prijsvoorstel van dit jaar in de vergelijkingstabel niet alle aanbieders met hun contracten vermeld staan. Nu komt er een tabel met actueel marktaanbod, een tabel van Luminus, Engie en Eneco. Maar andere leveranciers zijn niet opgenomen. Dit is misleidend voor de mensen die willen vergelijken. Daarom de oproep om alle contracten van aanbieders correct te vermelden in de vergelijkingstabel naar volgend jaar toe.”

De deputatie wees het voorstel af omdat ze dit technisch niet haalbaar vindt en dit manueel kan worden opgevraagd. “Het manueel opvragen is een nieuwe drempel. We vinden dit jammer en niet transparant naar de burgers en bedrijven. Op dit moment hebben 35.000 particulieren en 1240 bedrijven ingetekend. Dit komt op een participatiegraad van bijna 40%. Dit is nog altijd beduidend minder dan topjaar 2021, toen was dit bijna 80 % en van de jaren 2018 (68%) en 2019 (69%),” besluit provincieraadslid Kristof Pillaert.