N-VA vraagt financiële transparantie voor beeldjesproject Gonewest

Op 28 april 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

West-Vlaanderen – N-VA heeft op de provincieraad van april geprotesteerd tegen de verhoging van subsidies met maar liefst 400.000 euro aan de vzw Kunst voor het beeldjesproject van GoneWest. Raadsleden Jan Van Meirhaeghe (Damme) en Mieke Van Hootegem (Roeselare) aan het provinciebestuur: “We vragen aan de provincie om de principes van goed bestuur op te leggen aan de betrokken partner.”

ComingWorld//RememberMe (CWRM) is het beeldende kunstproject binnen GoneWest, het culturele programma van de provincie West-Vlaanderen voor de herdenking van WOI. Gedurende de vijf herdenkingsjaren, van 2014 tot en met 2018, worden workshops en belevingsateliers georganiseerd met als doel 600.000 beelden uit klei te maken. Elk beeldje staat voor één van de slachtoffers die tijdens WOI het leven lieten in België.

“Wij hebben met N-VA dit project altijd ten volle gesteund, maar de gebrekkige werking van de organisatie achter het beeldjesproject wordt in vraag gesteld. We hebben het zakelijk wanbeheer en de onevenwichtige structuur van de vzw aan de kaak gesteld. Er is geen heldere afbakening tussen de raad van bestuur en de directie van de vzw Kunst. Dit zijn dezelfde personen, die dan nog eens verweven zijn door familiebanden. Ook is het een kluwen van vzw’s: vzw Combat, P’Art en Kunst. Kortom, de principes van goed bestuur worden niet toegepast en er is slecht management.”

“De financiering van het beeldjesproject ontspoort opnieuw. Nu wordt bijkomend 400.000 euro extra gevraagd om alle beeldjes te realiseren tegen 2018. Dit brengt de totale kostprijs op 2,8 miljoen euro in deze legislatuur. Gelden die door de West-Vlaamse belastingbetaler moet worden opgehoest.”

De raadsleden besluiten: “De vzw Kunst krijgt enorme bedragen overheidsgeld toegestopt. Wij willen dat de vzw daar zorgvuldig mee om gaat! Het wordt hoog tijd dat men orde op zaken stelt bij de vzw Kunst en dat de deputatie in deze haar verantwoordelijkheid neemt. Het is aan de bevoegde gedeputeerde te zorgen voor voldoende transparantie. Deze is er op vandaag niet. Een audit van deze vzw lijkt hier op zijn plaats.”

Achtergrondinfo:

• De provincie verhoogt haar subsidie met 400.000 euro opdat de vzw Kunst achterstallige BTW zou kunnen betalen. De provincie kwam overeen met de vzw dat de mogelijk te recupereren BTW niet teruggestort dient te worden aan de provincie omdat deze gelden zullen gebruikt worden om het probleem van de onderfinanciering van het beeldjesproject op te lossen. Een onrechtstreekse verhoging van het budget dus.

• Recent werd de zakelijke werking van vzw Kunst naar aanleiding van hun vraag van een werkingssubsidie van € 475.000 in het kader van het Kunstendecreet door de Vlaamse administratie grondig geëvalueerd en doorgelicht. Ze kreeg als beoordeling  een volstrekt onvoldoende.