N-VA dringt opnieuw aan om digitaal platform voor aanbestedingen West-Vlaamse ondernemingen uit te rollen

Op 29 maart 2022, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Efficiënte overheid, Financiën en begroting

West-Vlaanderen – De N-VA-fractie bij monde van provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke heeft opnieuw aangedrongen bij de deputatie het digitaal platform voor West-Vlaamse ondernemingen uit te rollen.  “Dit zal West-Vlaamse ondernemers helpen om hun omzet en groeipotentieel te vergroten”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter. “De deputatie stuit nog op technische mankementen en juridische aspecten. Maar het digitaal platform komt er wel degelijk aan.”

Op de provincieraad van januari 2021 en september 2021 had de provincie reeds positief geantwoord op het voorstel van raadslid Johan De Poorter om naar Limburgs voorbeeld (www.aanbestedingeninlimburg.be) een openbaar platform voor aanbestedingen te creëren voor West-Vlaamse ondernemers. West-Vlaamse bedrijven kunnen zich in enkele klikken registreren zodat ze nooit nog een aanbesteding zonder publicatieplicht hoeven te missen. Aanbesteders kunnen op het platform overheidsopdrachten met een beperkte offertevraag (tot 139.000 euro exclusief btw) dan bekendmaken.

“Het platform zou in het voorjaar uitgerold worden maar is er nog steeds niet. Op de provincieraad van maart heb ik de deputatie aan de tand gevoeld hierover. De deputatie heeft me echter verzekerd dat het platform wel degelijk nog dit jaar zal worden gelanceerd. Normaal gezien in het najaar. De vertraging was te wijten aan technische mankementen en juridische aspecten,” besluit provincieraadslid Johan De Poorter.