Drukte spreiden en lik-op-stukbeleid bij onlusten aan de Vlaamse Kust

Op 23 december 2020, over deze onderwerpen: Communicatie, Coronacrisis, De Vlaamse Kust, Toerisme, Veiligheid

Evaluatie coronazomer Vlaamse Kust:

Drukte spreiden en lik-op-stukbeleid bij onlusten aan de Vlaamse Kust

West-Vlaanderen / De Vlaamse Kust – “Er is een grondige evaluatie gebeurd door de gouverneur, de kustburgemeesters en de betrokken politiezones om in de toekomst adequater te reageren bij eventuele onlusten op de stranden langs de Vlaamse Kust.” Dit heeft de gouverneur geantwoord op vraag van provincieraadslid Isabelle Vandenbrande uit Beernem. Er zal een lik-op-stukbeleid worden gevoerd waarbij iedere overtreding onmiddellijk wordt bestraft. Daarnaast pleit de gouverneur dat er met reservaties wordt gewerkt voor de treinen naar de kust voor volgende zomer.

Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande uit Beernem: “Corona zorgt niet alleen voor verdriet en eenzaamheid. Het treft ook vele handelaars, horeca, toerisme en eventsector zo hard dat er veel courage en spaargeld nodig is om te overleven, zaken draaiend te houden en het seizoen recht te trekken.”

“Tijdens deze nieuwe lockdown zoeken veel mensen dan onze Vlaamse Kust op met de trein. Het is al zeer druk in onze badplaatsen en de burgemeester van Oostende en de gouverneur riepen zelfs op om de gratis treintickets op te schorten.

“Overvolle treinen en gedrum in de treinstations roepen beelden op van de Corona-problematiek in de zomermaanden. Zo kom ik bij de beelden van deze zomer die op mijn netvlies gebrand blijven. Maar die gebeurtenissen aan onze Vlaamse kust, in Oostende, Knokke en zeker Blankenberge op 8 augustus hebben ons diep geschokt. Onze badplaatsen, oorden van plezier en gezinsgeluk, werden overspoeld door voornamelijk Brusselse jongeren dat stranden inneemt, mensen intimideert en strandredders, hulpdiensten en politie terroriseert.”

Er is nu een grondige evaluatie gebeurd onder leiding van de gouverneur zodat de politie adequater kan handelen bij te veel drukte en eventuele onlusten. Er werden best practices uitgewisseld tussen de verschillende kustburgemeesters wat tot een betere en sneller aanpak zal leiden voor de toekomst.

Positieve elementen:

- De implementatie van de druktebarometer van Westtoer.
- De extra inzet van 140 federale politieagenten op dagbasis, bijgevoegd aan de lokale politiekorpsen van de kust.

Elementen ter verbetering:

- De gouverneur blijft bij de NMBS aandringen voor reservaties om de trein te nemen naar de Kust.
- Controle hebben over het aantal treinen in de zomer bij de NMBS.
- Bij grote drukte de gratis treintickets van de NMBS op te schorten.

De conclusie is dat er snel dient gereageerd te worden op incidenten samen met de lokale politie om mogelijke problemen in de kiem te smoren. Er dient een lik-op-stukbeleid te worden gevoerd waarbij iedere overtreding onmiddellijk wordt bestraft.

Raadslid Isabelle Vandenbrande besluit: “Veiligheid boven alles, deze coronatijd is al dramatisch genoeg op gezondheid en economisch vlak. We houden allemaal van ons mooie, bedrijvige en lekkere West-Vlaanderen, we willen hier geen Wilde Westen. We zijn dan ook tevreden met de inspanningen van de gouverneur hierover.”