Diksmuide maakt straks deel uit van nieuwe fusiepolder

Op 18 mei 2017, over deze onderwerpen: Landbouw, Milieu en klimaat

Op maandag 29 mei wordt mits de goedkeuring door de algemene vergadering de Westkustpolder boven de doopvont gehouden.  Westkustpolder wordt de fusie van de polders De Moeren en Noordwatering.  Van deze laatste maakt het Diksmuids grondgebied ten westen van de IJzer deel uit.  Verder maken delen van Woumen nog deel uit van de Zuidijzerpolder, Esen, Beerst en delen van het centrum maken ook deel uit van de Bethoostersche Broeken en tenslotte behoren de noordelijke gemeenten bij de Middenkustpolder.  Een aanzienlijk deel van het Diksmuids grondgebied maakt dan ook deel uit van één van deze vier polderbesturen die instaan voor de waterhuishouding.  En dat deze polderbesturen belangrijk zijn kan alvast blijken uit het feit dat de poldergebieden, in tegenstelling tot andere streken in West-Vlaanderen, veel minder te lijden hebben van wateroverlast.  Toch moet niet iedere Diksmuideling de polderbelasting betalen.  eDiksmuide ging uitzoeken waarom.

Niet iedere Diksmuideling moet dus polderbelasting betalen.  Zo moeten inwoners van niet alleen Pervijze, Kaaskerke, Esen of Beerst maar ook van delen van het centrum dit zogenaamde poldergeschot betalen.  Deze polderbelasting wordt voor de landelijke gebieden per hectare berekend, voor de kleinere percelen is er een minimum bedrag vastgesteld.  Maar is het te verantwoorden dat ook bewoners van inmiddels ontpolderde gebieden als dorpskernen of de Sint-Sebastiaanswijk, de industriezone Heernisse of Hof ter Bloemmolens in het centrum deze belasting moeten blijven betalen. Daarover is er onwetendheid wat op zijn beurt zorgt voor onbegrip voor deze polderbelasting.  Voor provincieraadslid Luc Coupillie, wiens partij N-VA erover nadenkt om de waterbeheersstructuur te vereenvoudigen, is dat ontpolderen van deze gebieden een relatief begrip.  Het is niet omdat er nu bedrijven of woningen staan op een terrein dat voorheen landbouwgrond was, het niet het polderbestuur is dat uiteindelijk nog steeds zorgt voor de waterafvoer even verderop.  De grenzen van de polders zijn trouwens historisch en door de jaren zijn die grenzen ook nog nooit bijgesteld.

Maar voor Luc Coupillie doen de polderbesturen vooral goed werk.  Want hoewel de waterbeheersing in de poldergebieden, gezien hun ligging ten aanzien van de zeespiegel, toch wel moeilijk te regelen is, is er geen grote wateroverlast, ook niet in de inmiddels bebouwde gebieden van de polders.  Voor het Pervijs provincieraadslid is het betalen van een polderbelasting dan ook te verwaarlozen als men dit plaatst tegenover de miserie van zeg maar meubels in een halve meter water.  Een hervorming van het stelsel van de polderbelasting mag dan ook voor hem geen item zijn.  Overigens betaalt men voor de kleinere percelen maar grosso modo 10 euro per jaar.

Belangrijker dan het feit wie nu wel en hoeveel polderbelasting moet betalen, is dat men er voor N-VA vooral moet over waken dat de lokale expertise niet verloren gaat in de nieuwe structuren.  Polderbestuurders die dagelijks in de polder verblijven kennen het terrein goed, staan dicht bij de bevolking en kennen de problemen van de waterhuishouding.  Het aansturen van beheerswerken kan dan ook best lokaal gebeuren. Voor de Diksmuidse N-VA-afdeling kan men dan ook deze materie niet vanuit Brussel aansturen.

De op til staande fusie tussen beide Westhoekpolders, die moet zorgen voor een grotere efficiëntie en professionaliteit op zowel administratief als financieel vlak als bij de uitvoering van werken, zal wellicht geen invloed hebben op de werking van de waterbeheersing in dit gebied, zo stelt nog Diksmuids landbouwschepen Martin Obin (CD&V).  De Moeren, die een relatief kleine polder is, wordt nu samengevoegd wordt met de grotere Noordwatering die grote delen van Bachten de Kupe omvat (zie kaart).  De nieuwe Westkustpolder wordt net als de vroegere Noordwatering bestuurd vanuit Veurne. En dat er uiteindelijk gekozen werd voor de nieuwe naam Westkustpolder moet gezien worden als een logisch gevolg van de naamkeuze van eerdere fusiepolders aan de kust die de naam Oostkustpolder en Middenkustpolder meekregen.  (DLD)

Bron: http://www.ediksmuide.be/nieuws/nieuws/grote-polderfusie-in-de-maak/