N-VA : "De provincie ziet de kleine windmolens eigenlijk liever niet komen"

Op 25 mei 2016, over deze onderwerpen: Energie, Milieu en klimaat

De partij reageert op het provinciale 'afwegingskader' kleine windmolens, dat donderdag door gedeputeerde Franky De Block werd voorgesteld. "Dit kader lijkt erop gericht de plaatsing van die kleine windmolens zoveel mogelijk te ontmoedigen en te beperken", zeggen de provincieraadsleden Wim Aernoudt en Luc Coupillie van N-VA.

De provincie reikt de gemeenten een beleidskader aan om de vergunningsaanvragen van kleine windmolens te beoordelen. Dit kader zal meteen dienstig zijn om bij de provincie de beroepen tegen beslissingen van de gemeenten te beoordelen.

Waarom provinciaal kader na Vlaamse omzendbrief ?

Eerste en vooral vraagt N-VA zich af waarom er per se zo'n provinciaal afwegingskader moest komen. "De omzendbrief van de Vlaamse regering uit 2009 biedt een eenvoudig beoordelingskader, dat door gemeenten verder kan aangevuld worden naar specifieke lokale omstandigheden. Zowel naar ruimtelijke integratie, geluid, slagschaduw en veiligheid wordt houvast geboden. Het provinciaal kader is in grote mate een doorslagje van de Vlaamse omzendbrief. Maar dit logische beleidskader uit 2009, waar wij achter staan, wordt hier wel verder aangevuld met heel wat extra West-Vlaamse hinderpalen voor het inplanten van kleine windmolens."

"Wettigheid heel twijfelachtig"

Aernoudt en Coupillie vragen zich ook luidop af het afwegingskader van de Provincie West-Vlaanderen wel wettig is. "Dit beleidskader voegt elementen toe aan de beoordeling van een bouwaanvraag, zoals een windstudie en een rendabiliteitsstudie. De dossiersamenstelling van een bouwvergunningsaanvraag wordt echter vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering. Dit mag niet aangepast worden door een provinciebestuur."

Beide raadsleden besluiten:"Hoewel in alle wetenschappelijke studies beweerd wordt dat de visuele impact van kleine windmolens heel klein is, zijn veel West-Vlaamse burgemeesters erg terughoudend. Ze worden nu door de provincie op hun wenken bediend. Het provinciebestuur is qua tegenwerken van windenergie niet aan z'n proefstuk toe. Het beperkte ooit de plaatsing van grote windmolens tot maar 13 zoekzones. Er zijn sindsdien nauwelijks nog nieuwe grote windmolens geplaatst in West-Vlaanderen. Erg jammer, omdat West-Vlaanderen net de windrijkste provincie van Vlaanderen is."

Meer info: http://goo.gl/FwLwb5

Bron: kw.be, 25/05/2016, Jos Remaut, Krant van West-Vlaanderen