Bijkomende investeringen voor brandweer Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem

Op 9 augustus 2024, over deze onderwerpen: Veiligheid

De brandweer van de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem krijgt bijkomende investeringen. Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) aan gedeputeerde voor Eocomie Jean De Bethune (CD&V).  “Zo worden zowel de lokalen onder de controletoren als de loods waar het rollend materieel is gehuisvest, aangepakt. En ook het wagenpark van de luchthavenbrandweer wordt uitgebreid en vervangen”, verduidelijkt Himpe.

“Er is dal langer nood aan een upgrade van de huisvesting”, weet Kurt Himpe. “De Raad van Bestuur nam daarom de beslissing om met eigen middelen de loods aan te kopen waar het rollend materieel is ondergebracht. Het 16-koppige team van de luchthavenbrandweer is dan weer gehuisvest in lokalen onder de controletoren. Ook daar komt een oplossing en is er een principieel akkoord met het Vlaams Gewest om dit te financieren”.

Ook het wagenpark wordt uitgebreid en vernieuwd.  Zo voldoet de luchthavenbrandweer aan de norm “Fire Category 6”, waardoor in uitzonderlijke omstandigheden bijvoorbeeld een Airbus A320 of een Boeiing 737 kan ontvangen worden. “Het gaat onder andere om crashtenders en een Bird Control Unit. Die laatste dateert uit 2016 en binnen de twee jaar zal die vervangen worden. Daarnaast is er vanuit de luchthavenbrandweer ook de vraag om een bijkomende materiaalwagen”, besluit provincieraadslid Kurt Himpe.