Voorlopige resultaten proefproject tegen blauwalgen: “Techniek blijkt moeilijk toepasbaar op kanalen”

Op 18 juli 2024, over deze onderwerpen: Milieu en klimaat

West-Vlaanderen / Roeselare - Het kanaal Roeselare-Leie wordt momenteel over de volledige lengte opnieuw getroffen door blauwalgen. Het was nog even wachten op de resultaten van een proefproject dat vorig jaar werd opgestart maar provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) verneemt van gouverneur Carl Decaluwé dat de voorlopige resultaten aantonen dat de techniek moeilijk toepasbaar is op kanalen.

Tijdens de zomermaanden van 2023 werden er op het kanaal Roeselare-Leie tussen de Bruanebrug en de Schaapsbrug enkele ultrasoontoestellen geplaatst. In samenwerking met de Vlaamse Milieu Maatschappij, het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek, het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek en de Universiteit Gent werd een grootschalig chemisch en biologisch onderzoek naar de impact van deze toestellen opgestart. Midden september 2023 werden de toestellen verwijderd.

“De voorlopige conclusies van de efficiëntie van de ultrasoontoestellen tonen alvast aan dat deze techniek maar beperkt toepasbaar is op een kanaal”, verneemt provincieraadslid Kurt Himpe. “Er is geen duidelijk effect op de aanwezigheid van drijflagen, geen duidelijk nadelig effect op de aanwezigheid van vis en dat de ultrasoontechniek ook traceerbaar is boven het wateroppervlak.”

“Eind dit jaar worden de definitieve resultaten van het proefproject bekend, maar de voorlopige conclusies zijn een streep door de rekening voor de watersportbeoefening en voor de landbouwers die water capteren”, zegt Himpe.

“Wel toepasbaar op vijvers en afgesloten waterpartijen”

“De ultrasone behandeling op verschillende locaties in Brugge tonen aan dat de techniek wel efficiënt is in vijvers en afgesloten waterpartijen”, verduidelijkt provincieraadslid Kurt Himpe. “Het is belangrijk om blauwalgen bij de eerste groei waar de drijflagen starten aan te pakken. In stromend water, zoals in kanalen, komen de drijflagen van verder en is ultrasone behandeling minder efficiënt.”

Er zijn momenteel geen andere plannen voor gelijkaardige proefprojecten in de provincie West-Vlaanderen.