West-Vlaamse politici protesteren: “Ons spoornetwerk wordt steeds slechter”

Op 15 november 2016, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Mobiliteit en openbare werken

“De dienstuurregeling van het spoornet in West-Vlaanderen is een ramp”, stelt de werkgroep Spoorslag. Daarom vormen politici uit zes partijen en vertegenwoordigd in het parlement een gemeenschappelijk front om de nefaste ontmanteling van het spoornet aan te klagen.

“Infrabel is al maanden bezig met een onherstelbare ontmanteling van het spoornetwerk in West-Vlaanderen en dat terwijl de autowegen dichtslibben en files naar Brussel en Frankrijk dagelijkse kost zijn”, stelt Frans Larridon van de werkgroep Spoorslag. “De toekomst van een mobiel West-Vlaanderen wordt op die manier op onherstelbare wijze gehypothekeerd.”

Ook in onze regio zijn de gevolgen merkbaar. De capaciteit op de lijn 69 werd de afgelopen maanden sterk ingeperkt. In Poperinge werd de goederenkoer uitgebroken, in Ieper moesten perrons 3 en 4 verdwijnen. Veel treinen kan de Westhoek niet meer ontvangen, gezien het enkel spoor vanaf Komen. Aan de luide vraag tot een verbeterde dienstverlening kan de NMBS niet beantwoorden.

“De inwoners van Ieper, Poperinge en omliggende steden zullen ook de volgende jaren een paar uur zoet zijn om van en naar Gent en Brussel te sporen in meestal gebrekkig en ouderwets rollend materieel.”

Ook voor het kusttoerisme wordt gevreesd. “Als men de infrastructuur terugdringt op één spoor vanaf Diksmuide, dan is er van geen piekuurtreinen naar de kust geen sprake meer.” (mmr)

Bron: Het Nieuwsblad, 15/11/2016