Openbaar vervoer afstemmen op de reizigers, ook voor de Westhoek

Op 4 februari 2016, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen / Brugge / Diksmuide / Hooglede / De Westhoek - Op de eerste West-Vlaamse provincieraad van 2016 werd er een debat gehouden rond de hervormingsplannen van de Vlaamse Regering over het mobiliteitsbeleid. N-VA West-Vlaanderen verdedigt het plan van bevoegd minister Ben Weyts die het openbaar vervoer in de toekomst meer wil afstemmen op de wensen van de reizigers. Provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide) en fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede): “Het is net de bedoeling om een betere en efficiëntere dienstverlening te organiseren, ook in de Westhoek. Er zullen alternatieven worden ingezet voor de soms dure en lege bussen, bijvoorbeeld via private taxi’s.”

Fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede): “Met de hervormingsplannen van de mobiliteit van de Vlaamse Regering is het net de bedoeling om de mobiliteit efficiënter te organiseren, ook in West-Vlaanderen en dus ook om de Westhoek minder te isoleren. Het begrip basismobiliteit zal worden vervangen door basisbereikbaarheid. De bedoeling is om de focus voortaan op de reiziger en dus op de reële vraag in plaats van op het blinde aanbod te richten. Er zijn vanuit het kabinet Weyts heel wat voorstellen gedaan binnen de conceptnota mobiliteit want het heeft toch geen zin meer om een bus te laten rijden met 1 of 2 personen hierin. Dit kan gewoon veel efficiënter aangepakt worden.”

“Het is de bedoeling om alle mogelijke alternatieven integreren in één model. Schoolvervoer, vervoer van de gemeente of het OCMW, taxidiensten, autodeel- en fietsdeelsystemen,… De lokale  besturen zulle nauw betrokken worden bij de opmaak hier van. We sporen trouwens de lokale besturen aan, ook van de Westhoek, om de aangelegde fietspaden ten volle te gebruiken. Niet enkel lege bussen zijn onnuttig, ook fietspaden zonder fietsers zijn verkwisting van middelen,” gaat provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide) verder.

“Ten slotte wil Resoc Westhoek minister Weyts graag “ut zyn kot lokken”, we kunnen alvast meedelen dat minister Weyts dit jaar de Westhoek zal bezoeken op onze uitnodiging”, besluiten raadsleden Kristof Pillaert en Luc Coupillie.