West-Vlaanderen start met autodelen op vraag van N-VA

Op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Milieu en klimaat

West-Vlaanderen / Brugge / Menen – Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen is tevreden dat de provincie West-Vlaanderen, op vraag van N-VA, sinds deze week is gestart met autodelen. “Er wordt 1 auto ter beschikking gesteld voor externen tijdens het weekend. De standplaats van de auto is het provinciehuis Boeverbos in Brugge.”

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “Er wordt gestart met een proefproject. We hopen dan ook dat er voldoende promotie wordt gemaakt en dat het reserveren gebruiksvriendelijk zal zijn voor de burgers. Op termijn zou er toch meer dan 1 poolwagen moeten worden ter beschikking gesteld als je weet dat de provincie meer dan 80 dienstwagens in bezit heeft!”

“Een eigen wagen kost gemiddeld zo’n 5000 euro per jaar. Gemiddeld staat een auto meer dan 20 uur per dag stil en dus komt dit eigenlijk wel duur uit. Er zijn alternatieven, zoals autodelen. Bij autodelen maken meerdere personen of gezinnen om beurten gebruik van één of meerdere gezamenlijke auto’s. Door een auto te delen, deel je ook de kosten, het is milieuvriendelijk en spaar je al gauw een vakantie per jaar uit. In Vlaanderen bestaan ondertussen honderden particuliere groepen die aan autodelen doen.”

“West-Vlaamse gemeentes zoals Mesen, Heuvelland, Wevelgem, Diksmuide, Oostende, Kortrijk en Brugge stellen reeds hun wagens ter beschikking voor hun inwoners. In maart van dit jaar heb ik dus ook de vraag gesteld aan ons provinciebestuur. De dienst mobiliteit heeft dit nu volledig uitgewerkt. Het lidmaatschap voor autodelen kost 10 euro per jaar. Ik ben tevreden dat N-VA dit dossier een grote duw in de rug heeft gegeven,” aldus provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.