West-Vlaanderen moet echt inzetten op autodelen

Op 23 maart 2017, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Milieu en klimaat, Mobiliteit en openbare werken

“Meer dan 80 dienstwagens worden nu niet gebruikt buiten de diensturen”

West-Vlaanderen / Menen – Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen heeft de vraag gesteld aan het provinciebestuur om echt in te zetten op autodelen. Uit het antwoord blijkt dat de provincie bereid is om de mogelijkheden te onderzoeken tot het delen van het eigen provinciale wagenpark met burgers. De provincie West-Vlaanderen heeft meer dan 80 dienstwagens in bezit.

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “Een eigen wagen kost gemiddeld zo’n 5000 euro per jaar. Gemiddeld staat een auto meer dan 20 uur per dag stil en dus komt dit eigenlijk wel duur uit. Er zijn alternatieven, zoals autodelen. Bij autodelen maken meerdere personen of gezinnen om beurten gebruik van één of meerdere gezamenlijke auto’s. Door een auto te delen, deel je ook de kosten, het is milieuvriendelijk en spaar je al gauw een vakantie per jaar uit. In Vlaanderen bestaan ondertussen honderden particuliere groepen die aan autodelen doen.”

“West-Vlaamse gemeentes zoals Mesen, Heuvelland, Wevelgem, Diksmuide, Oostende, Kortrijk en Brugge stellen reeds hun wagens ter beschikking voor hun inwoners. De provincie West-Vlaanderen heeft als overheid ook een eigen wagenpark verspreid over de provincie. Wij vragen aan het provinciebestuur om ook in te zetten op autodelen voor iedere West-Vlaamse burger, alsook om meer West-Vlaamse gemeentes te stimuleren hetzelfde te doen. Uit het antwoord blijkt dat de provincie bereid is om de mogelijkheden te onderzoeken tot het delen van het eigen provinciale wagenpark met burgers. De provincie West-Vlaanderen heeft meer dan 80 dienstwagens in bezit. Wij vragen om spoed achter te zetten om deze wagens ook buiten de diensturen ter beschikking te stellen voor de West-Vlaamse bewoners!”, aldus provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.