West-Vlaams aanbestedingsplatform is te weinig gekend

Op 28 maart 2024, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Efficiënte overheid, Financiën en begroting

West-Vlaanderen – Sinds 1 maart 2023 is het nieuwe digitale platform voor West-Vlaamse aanbestedingen van start gegaan: www.goedaanbesteed.be. Het platform bundelt alle overheidsopdrachten van West-Vlaamse overheden. Provincieraadslid Johan De Poorter vroeg naar een evaluatie van het systeem na 1 jaar: “Nu blijkt dat het platform te weinig gekend is en daardoor te weinig gebruikt. De deputatie heeft nu aan Kernpunt de opdracht gegeven om een nieuwe campagne op te starten”, aldus De Poorter.

Het West-Vlaams platform goedaanbesteed.be bundelt West-Vlaamse overheidsopdrachten en brengt overheden snel en eenvoudig in contact met lokale leveranciers. Deze interactieve website overtuigde begin maart 2023 1016 ondernemers en 51 lokale besturen om zich te registreren. Het platform kan gebruikt worden voor alle overheidsopdrachten zonder publicatieplicht. De opdracht kan dus tot stand komen bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking als het werkelijke bedrag van de opdracht niet hoger is dan 139.000 EUR. "We hebben herhaaldelijk gevraagd om een dergelijk platform op te zetten om onze lokale bedrijven te ondersteunen en de toegankelijkheid van openbare aanbestedingen te verbeteren," aldus Johan De Poorter. "Het is essentieel gezien 20% van onze economie afhankelijk is van overheidsopdrachten."

“Er zijn afgelopen jaar slechts 75 aanbestedingen uitgeschreven geweest en 1.600 van de 130.000 West-Vlaamse bedrijven hebben zich aangemeld. Het aantal bedrijven en aanbestedingen moet naar omhoog. Daarom de oproep aan de POM om alle bedrijven te informeren. Tenslotte, maar 18 van de 64 West-Vlaamse gemeentes hebben aanbestedingen uitgeschreven het voorbije jaar”, reageert provincieraadslid Johan De Poorter (N-VA) enigszins teleurgesteld.

“Om de participatie te vergroten heeft de deputatie nu opdracht gegeven aan KERNpunt om een nieuwe campagne te starten. Het resultaat na 1 jaar www.goedaanbesteed.be moet beter.  We verwachten concrete acties van de POM en de provincie West-Vlaanderen om de effectiviteit van het platform te vergroten," concludeert Johan De Poorter.