Reeds 50 cyberaanvallen dit jaar op de provinciale website en servers

Op 23 juni 2021, over deze onderwerpen: ICT

West-Vlaanderen - Naar aanleiding van hacking bij de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken vroeg provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke naar een stand van zaken bij de ict-beveiliging van de provincie West-Vlaanderen: “Ik werd enigszins gerustgesteld. De provinciale servers zijn niet verbonden met het systeemnetwerk van Binnenlandse Zaken. Toch zijn er dit jaar reeds 50 cyberaanvallen geweest op het provinciale netwerk. Gelukkig heeft de provincie een goed afweersysteem ingebouwd.”

Eind mei werd de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken slachtoffer van een inbraak op zijn computernetwerk. De bedoeling van de inbraak was om in het netwerk te infiltreren en om persoonlijke gegevens te stelen en gevoelige informatie te bemachtigen. Naar aanleiding van dit bericht wenst de N-VA-fractie de beveiliging van het netwerk van de provincie West-Vlaanderen onder de loep te nemen.

De N-VA-fractie werd enigszins gerustgesteld. De provinciale servers zijn niet verbonden met het systeemnetwerk van Binnenlandse Zaken. “Gelukkig”, reageert provincieraadslid Johan De Poorter. “De provincie krijgt regelmatig pogingen tot hacking. Dit jaar waren er al een 50-tal. De provincie heeft een dubbele firewall, dus een dubbele grendel om aanvallen af te slaan. Zo is ook het publieke netwerk gescheiden van het administratieve netwerk. In het najaar van 2021 zal er een audit plaatsvinden door een onafhankelijk bureau. Dit gebeurt 2-jaarlijks. Alle hard- en software om het provinciale netwerk up-to-date te houden, kost de provincie jaarlijks ongeveer 1,2 miljoen euro.