Ondersteuning voor de West-Vlaamse Brexit-bedrijven

Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande heeft het provinciebestuur ondervraagd over de ondersteuning voor West-Vlaamse bedrijven nu de Brexit en de nieuwe regels voor hen sinds 2 maanden van kracht zijn. “Een verbindingsofficier volgt in het Verenigd Koninkrijk de regelgeving op en begeleidt bedrijven. West-Vlaanderen kan zo proberen Britse handelshubs in de regio aan te trekken. Bedrijven kunnen met al hun vragen en verplichtingen terecht op de nieuwe website www.gatewaytoeurope.be. Alle krachten worden gebundeld om van de nood een deugd te maken. West-Vlaanderen heeft de naam "Poort tot Europa" niet gestolen en moet hier alle kansen benutten,” aldus raadslid Vandenbrande uit Beernem.

Project Conquer

Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande: “De Brexit is een voldongen feit en gelukkig geen worst case scenario, een ‘no deal’ geworden. Voorlopig vormt de nieuwe Brexitsituatie geen problemen in Zeebrugge maar de echte stresstest wordt nu verwacht. De voorraad in de warehouses in het Verenigd Koninkrijk was aangevuld voor het einde van 2020. Deze voorraad zal binnenkort terug aangekocht moeten worden. De verkeersborden in onze regio verwijzen reeds naar mogelijke problemen begin maart. Tot nu was de verkeerssituatie ook stabiel en gaf geen noemenswaardige problemen.”

Met een impactanalyse, adaptatieplan en implementatieplan helpt het project Conquer ondernemers verder op weg in internationale ambities. Het project staat ook stil bij de bedreigingen die de Brexit inhoudt voor de West-Vlaamse economie. Naast de buurlanden worden ook nieuwe afzetmarkten aangeboord en veroverd om onze export een nieuwe boost te geven. Onder meer Scandinavië en Canada waar promotie gemaakt wordt voor onze landbouw en voedingsmachines.

Realisaties op het terrein

Als enige provincie hebben we een verbindingsofficier in Londen om van daaruit ook alles in goede banen te leiden. De samenwerking tussen de verschillende overheden lopen goed. Ook de website www.gatewaytoeurope.be is ondertussen gelanceerd. De provincie heeft reeds verschillende webinars georganiseerd voor de West-Vlaamse bedrijven, slechts 10 tot 20 % van de uitgenodigde bedrijven volgen effectief de webinars. Er volgt nog 1 webinar over internationale tewerkstelling na de Brexit op vrijdag 12 maart .

Overzicht van de webinars: (info: http://www.pomwvl.be/webinars-brexit-update)

·         22/01: Mijn eerste export naar het VK na de Brexit

·         5/02: Customs essentials en belangrijkste douanepijlers

·         26/02: Brexitproof logistiek en Haven van Zeebrugge

·         12/03: Internationale tewerkstelling na de Brexit

“In ieder geval steunen we dit project dat onze ondernemers en werknemers opnieuw groeikansen moet geven na een moeilijke periode. De Brexit werd goed voorbereid door de toenmalige Vlaamse regering onder leiding van Geert Bourgeois, dat zelfs de toponderhandelaar Michel Barnier daarvan onder de indruk was. West-Vlaanderen heeft de naam "poort tot Europa" niet gestolen en moet alle kansen benutten”, besluit raadslid Isabelle Vandenbrande.