Oekraïense vluchtelingen moeten arbeidstekort in West-Vlaanderen verminderen

Op 22 april 2022, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Veiligheid

West-Vlaanderen – Op de provincieraad heeft de N-VA-fractie bij monde van raadslid Isabelle Vandenbrande de West-Vlaamse deputatie gevraagd om meer inspanningen te leveren om het arbeidstekort in West-Vlaanderen te verminderen. N-VA West-Vlaanderen vraagt om concrete werkprojecten op te zetten voor Oekraïense vluchtelingen. Mede door het gebruik van een vertaalapp moet het mogelijk zijn de Oekraïners te helpen in werkomstandigheden en gezondheidszorg. “We denken aan kinderopvang, logistiek in woonzorgcentra, land- en tuinbouw of horeca,” aldus provincieraadslid Isabelle Vandenbrande uit Beernem.

Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande: “Het was het bericht van Unizo West-Vlaanderen van eind maart die onze aandacht trok: De arbeidskrapte in West-Vlaanderen neemt ongeziene proporties aan. Er is geen arbeidskrapte maar een arbeidstekort. De oorlogsvluchtelingen kunnen daar (tijdelijk) soelaas bieden. Twee kmo’s op drie die vacatures hebben, zijn bereid Oekraïense vluchtelingen tijdelijk werk aan te bieden.”

De VDAB staat klaar om Oekraïners en andere nieuwkomers snel te begeleiden naar een job. Belangrijk daarbij is de toegankelijkheid van de jobs. Daarom lanceerden ze een onthaalpagina voor werkgevers die ervoor openstaan om Oekraïners en andere nieuwkomers aan te werven.

Oekraïners kunnen 'tijdelijke bescherming' aanvragen. Dit is een apart statuut dat de overheid in het leven riep als reactie op de situatie in Oekraïne. Nieuwkomers met dit statuut hebben recht op huisvesting, sociale zekerheid en krijgen toegang tot de arbeidsmarkt. Zij mogen dus in België werken en moeten geen wachttijd doorlopen.

Vandaag vernemen we ook via de pers dat 630 Oekraïense vluchtelingen zich hebben aangemeld bij de VDAB en dat voorlopig voor 30 erkende vluchtelingen een job uit de bus is gekomen in ons Vlaanderen. De taal is een probleem voorlopig.

Het provinciebestuur erkent dat ze meer kunnen doen. Er is een taskforce met het Wereldhuis in Roeselare opgericht waaronder werk zeker aan bod komt. Een lijst van speciale problemen met anderstaligen is aangelegd waar potentiële werkgevers rekening mee moeten houden. De N-VA-fractie zal de tewerkstelling van Oekraïners in West-Vlaanderen van nabij opvolgen. “Uiteraard hopen we dat de oorlog snel voorbij zal zijn en dat deze mensen snel kunnen terugkeren. Maar intussen is het uiteraard de eerste bezorgdheid dat we de Oekraïense vluchtelingen een waardige en veilige levenswijze kunnen aanbieden en daarbij kan het therapeutisch zijn dat de mensen een job kunnen uitvoeren om niet de hele tijd aan de vreselijke situatie in hun thuisland te moeten denken. Werk is mentaal en sociaal beter dan een leefloon,” besluit provincieraadslid Isabelle Vandenbrande.