Nieuwe wateropslagcapaciteit in de Westhoek op komst

Op 14 november 2022, over deze onderwerpen: Integraal waterbeleid, Landbouw

West-Vlaanderen / Ieper / Poperinge / Heuvelland / Diksmuide – De provincie West-Vlaanderen plant in de Westhoek de aanleg van een of meerdere waterspaarbekkens met een totale capaciteit van 1 miljoen m³. Dat leerde Luc Coupillie (N-VA) uit het antwoord op een vraag aan de deputatie tijdens de laatste provincieraad.  “Ook de Grote Beverdijkvaart zal eindelijk verbreed worden waardoor er ook daar 30.000 m³ extra wateropslag bijkomt. De hele provincie West-Vlaanderen heeft nood aan bijkomend water. Deze extra wateropslagcapaciteit is dus meer dan welkom”, vertelt  provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide.

Luc Coupillie hield tijdens provincieraad opnieuw een pleidooi om West-Vlaamse waterlopen te verbreden.  Met succes want de Grote Beverdijkvaart bij Diksmuide wordt eindelijk verbreed. “Zo wordt er 30.000 m³ extra wateropslag gecreëerd. Het provinciebestuur kreeg intussen de bevestiging dat de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) de werken zal uitvoeren ”, vertelt Coupillie.

Er komen ook nieuwe bufferbekkens met een capaciteit van 1 miljoen m³ voor de landbouwers in de Westhoek. De provincie zal hiervoor in overleg gaan met de lokale besturen van Poperinge, Ieper en Heuvelland. “Het is cruciaal dat de nieuwe watervoorraden zo dicht mogelijk bij de gewassen worden aangelegd. Hoe meer watervoorraden er gemaakt worden dicht bij de beken, hoe beter”, besluit Luc Coupillie.