N-VA wil dat drukke badsteden en provincie beter voorbereid zijn op strandafval

Op 30 september 2024, over deze onderwerpen: Communicatie, De Vlaamse Kust, Milieu en klimaat, Verkiezingen 2024

West-Vlaanderen / Oostende / Blankenberge / Vlaamse Kust – Provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe (Damme) ondervroeg de deputatie op de provincieraad over de aanpak van strandafval aan onze Vlaamse Kust. Dit naar aanleiding van de warmste dag van dit jaar, 13 augustus, waarbij er 4.000 liter afval op een vloedstrook van 500 meter werd achtergelaten op het strand in Oostende. “Zoiets mag niet meer gebeuren. Dat gedrag van strandgangers moet bijgestuurd worden. Er moeten voldoende vuilnisbakken beschikbaar zijn, die regelmatig geledigd worden. Handhaving moet wangedrag aanpakken (GAS-boetes). Strandgangers meer spreiden over de kuststroken is ook een oplossing. De kustburgemeesters, Westtoer en onbaatzuchtige vrijwilligers maken er werk van, maar de hallucinante beelden van deze zomer tonen aan dat volgehouden aandacht meer dan nodig is”, aldus provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe uit Damme.

“Wie van ons was niet onder de indruk van de hallucinante beelden van achtergelaten afval en zwerfvuil op het strand deze zomer. Ik in elk geval!”, aldus provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe. “Op sociale media en in de nationale pers verschenen beelden uit Oostende waar de vloedlijn bezaaid lag met plastic flesjes, blikjes en allerlei andere afval, gaande van parasols, strandstoelen, pampers en zelfs een kapotte buggy.”

“Het probleem situeert zich vooral op heel warme dagen waarbij strandgangers de Vlaamse Kust per trein bezoeken, concreet gaat het dus vooral over Blankenberge en Oostende. Er komen te veel mensen op dezelfde plaats bijéén; een betere spreiding op het strand zou al veel oplossen. Want heel veel stroken strand zijn onderbenut, terwijl het strand vlakbij station overvol ligt.  In coronatijden lukte het wel. We vernamen dat na een eerdere daling van het opgeruimde zwerfafval dit jaar weer een stijging opgetekend werd.  Westtoer zet reeds geruime tijd in op propere stranden. Zo heeft het provinciebedrijf voor het vierde opeenvolgende jaar een samenwerkingsovereenkomst gesloten met vrijwilligersorganisatie Proper Strand Lopers.”

“De deputatie heeft beloofd om een tandje bij te steken naar volgende zomer. Er komt een ludieke guerrilla-communicatieactie en er is de vraag gesteld vanuit het kustburgemeestersoverleg om bij piekmomenten extra federale agenten in te zetten om sneller te reageren bij sluikstorten”, besluit raadslid Jan Van Meirhaeghe.