N-VA vraagt meer aandacht voor biodiversiteit bij openbare werken

Op 11 december 2020, over deze onderwerpen: Milieu en klimaat

West-Vlaanderen / Meulebeke / Diksmuide – Tijdens de laatste commissieraadszitting van afgelopen donderdag 10 december vroeg provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke, naar aanleiding van het goedkeuren van de aanleg een fietspad te Diksmuide/Veurne, meer aandacht voor de biodiversiteit bij de aanleg, bij de aanplanting van houtkanten en het inzaaien van bloemrijke bermmengsels van de omgeving van de fietspaden en andere openbare werken in onze Provincie.

“Ik stel vast dat het provinciebestuur in heel wat dossiers bomen en houtkanten rooien en nadien wel gedeeltelijk aanplanten. Maar dat er onvoldoende nieuwe houtkanten worden aangeplant en dat men te vaak eenzijdige grasmengsels gebruikt voor het inzaaien van grasbermen. Nochtans zijn er momenteel heel wat bloemrijke bermmengsels die men kan gebruiken om zo de biodiversiteit te verhogen en zo een ideale locatie is voor allerhande insecten en dieren,” begint raadslid Johan De Poorter uit Meulebeke.

“Nochtans probeert de provincie de West-Vlamingen warm te maken voor het inzaaien bloemenmengsels in de tuinen met “laat het zoemen” om zo allerhande insecten zoals bijen en vlinders aan te trekken. Dit is overigens een zeer goed initiatief, wat zeker wordt gesmaakt door de West-Vlamingen gezien de talrijke aanvragen,” vult De Poorter aan.

Reeds tijdens één van de eerste commissievergaderingen vroeg raadslid De Poorter meer aandacht voor de biodiversiteit, zoals het aanplanten van inheemse bomen, houtkanten en het inzaaien van bloemrijke bermmengsels.

Deze bloemenbermmengsels zullen de fauna en flora diversiteit verhogen en de kostprijs van het onderhoud verlagen. Deze vegetatie groeit namelijk minder snel dan gewoon gras. Hierdoor krijgt men minder groenafval bij het maaien van de bermen. Daarnaast verlaag je de kostprijs en bekom je mooie, bloemrijke, natuurlijke en insectenrijke bermen.

De diensten reageerde positief op  de vraag van raadslid De Poorter om dit punt te bekijken. Niet enkel met het fietspad Diksmuide/Veurne maar ook bij toekomstige projecten zal er meer oog zijn voor het aanplanten van inheemse planten en het inzaaien van bloemrijke bermmengsels.

“Ik ben bijzonder tevreden dat het provinciebestuur open staat en gehoor geeft aan onze zorgen voor een groenere en natuurlijke provincie,” besluit raadslid Johan De Poorter uit Meulebeke.