N-VA verstrengt subsidiereglement gericht op bezoeken van West-Vlaamse erfgoedlocaties

Op 28 oktober 2019, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Onroerend Erfgoed

West-Vlaanderen – In haar zitting van donderdag 26 september heeft de provincieraad beslist over een reglement rond de ondersteuning van bezoeken aan erfgoedlocaties binnen West-Vlaanderen. De N-VA-fractie kon met een amendement het reglement verstrengen om misbruik te voorkomen. Provincieraadsleden Kristof Pillaert en Sigrid Vandenbulcke: “De vervoersonkosten met de trein of bus gelden enkel voor bezoeken gericht op West-Vlaanderen. In het eerste reglement werden ook de vervoersonkosten voor erfgoedbezoeken buiten de provincie terugbetaald. Dit kan echt niet de bedoeling zijn van een West-Vlaams subsidiereglement.”

Fractievoorzitter Kristof Pillaert uit Hooglede: “Het bestaande reglement sinds 2014 werd herwerkt en het wordt nu uitgebreid. Wij steunen dit reglement omdat dit de West-Vlaamse jeugd doet proeven van ons erfgoed en er is een educatief luik aan gekoppeld. We zijn dan ook tevreden dat het provinciebestuur ons heeft gevolgd om dit reglement te verstrengen om misbruik te voorkomen.

“De vervoersonkosten met de trein of bus gelden enkel voor bezoeken gericht op West-Vlaanderen. Een voorbeeld: De onkosten gelden dus enkel voor het traject met de bus bij een bezoek naar de Menenpoort in Ieper. Bijkomend een terugbetaling krijgen die dag door het Gravensteen in Gent te bezoeken hoort daar niet bij. Door dit reglement te verstrengen stimuleren we scholen of jeugdverenigingen om een volwaardige daguitstap in West-Vlaanderen te maken. We hadden het graag nog strenger gezien door een limitatieve lijst te gebruiken dat de provincie jaarlijks kon aanpassen. We zullen dit alvast jaarlijks opvolgen”,   besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen.

Bij bijlagen rechts:

- Het oorspronkelijk besluit.

- Het amendement van N-VA.

- Het geamendeerd besluit.