N-VA en Groen West-Vlaanderen schenken presentiegelden aan vzw Ouders van Verongelukte Kinderen

Op 15 maart 2017, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting, Veiligheid

West-Vlaanderen - Na 2 jaar onderbreking werd eind 2016 de jaarlijkse “rede van de gouverneur” opnieuw losgekoppeld van de provincieraad en op een andere dag georganiseerd. Gevolg: dit geldt als een afzonderlijke vergadering van de raad en levert een afzonderlijke presentie- (en verplaatsings)vergoeding op. Nochtans wordt enkel verwacht om zo een anderhalf uur naar de rede te luisteren en wordt achteraf een maaltijd aangeboden. Daarom schenken de N-VA- en Groen-fractie opnieuw hun zitpenningen voor de 'Rede van de gouverneur' weg.

Fractievoorzitters Kristof Pillaert (N-VA) en Gerda Schotte (Groen) betreuren deze stap terug, die een meeruitgave voor de provincie van ongeveer12.500 euro betekent. “Wij hebben dan ook (opnieuw) het initiatief genomen om de presentiegelden van de aanwezige provincieraadsleden uit onze fractie weg te schenken aan een goed doel. De fractie van N-VA telt 20 leden, de fractie van Groen 4. Uiteindelijk werd een bedrag van 1.700 euroverzameld. Omdat de rede van de gouverneur over veiligheid ging, is dit de vereniging “Ouders van Verongelukte Kinderen” geworden. Deze vereniging levert erg nuttig werk bij het ondersteunen van mensen die geconfronteerd worden met een van de ergste situaties waar men als ouder kan in terecht komen: de dood van een kind.”

De vzw Ouders van Verongelukte Kinderen kwam hun werking voorstellen en nam symbolisch een cheque in ontvangst op dinsdag 14 maart in provinciehuis Boeverbos.