N-VA dringt opnieuw aan op extra veiligheidsmaatregelen op de Stroroute

Op 12 mei 2020, over deze onderwerpen: Coronacrisis, Domeinen en Groene Assen, Veiligheid

West-Vlaanderen / Moorslede – Naar aanleiding van nieuwe meldingen van exhibitionisme dringt de provinciale N-VA en de lokale afdeling van N-VA Moorslede aan dat er meer verlichting, een mobiele verplaatsbare camera en controle komt op de Stroroute. “We moeten het veiligheidsgevoel nu verhogen!” aldus gemeenteraadslid Gert-Jan Hovaere en provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen.

De Stroroute is 10 kilometer lang en is de voormalige spoorlijn 64 tussen Roeselare en Ieper en kreeg een heuse opknapbeurt in 2016. Het eerste deel vanaf de Ring van Roeselare tot aan de Roeselaarsestraat in Moorslede werd heringericht voor fiets-, wandel- en ruiterverkeer.

“Na eerdere gevallen van exhibitionisme in oktober vorig jaar, werden we deze week opnieuw opgeschrikt dat een exhibitionist zich schuil hield nabij het Vierkavenbos in Moorslede. Vorig jaar werd een gelijkaardige gebeurtenis door de burgemeester bestempeld als een eenmalig feit: “een onnozelaar met zijn broek op zijn enkels”. Het moet maar één van jouw kinderen zijn die dit meemaakt. Dergelijke feiten meemaken als jonge tiener richting school kan traumatisch werken. Door de coronamaatregelen is er veel meer passage langs die route, met de zomermaanden in zicht zal dat zeker zo blijven. We hopen dat het nooit tot gedwongen feiten zal komen. We moeten het veiligheidsgevoel nu verhogen!,” aldus gemeenteraadslid Gert-Jan Hovaere.

Het veiligheidsplan voor de Stroroute van N-VA is drieledig:

1. Een tijdelijke mobiele verplaatsbare camera inzetten zodat alle bewegingen gedetecteerd worden.
2. ‘s Morgens en ‘s avonds met dimbare verlichting werken op het tweede deel van de Stroroute . Vorig jaar stelde provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke reeds voor dit te voorzien. Er is verlichting voorzien op de Stroroute op grondgebied van Roeselare? Waarom de kant van Moorslede nog niet? De provincie zal dit enkel maar uitvoeren op vraag van de gemeente Moorslede. We dringen aan bij de burgemeester om nu de vraag te stellen aan het provinciebestuur.
3. Overdag nog meer politiecontrole om de dader te vatten .

“Er is veel onrust bij bewoners. Met deze tweede waarschuwing voor de gemeente en de provincie hopen we alvast dat er snel actie wordt ondernomen, besluiten beide raadsleden.