“Informatie ‘Dokters van de Wereld’ over transmigranten totaal uit de lucht gegrepen”

Op 13 april 2018, over deze onderwerpen: Communicatie, Efficiënte overheid, Veiligheid

West-Vlaanderen - De informatie die de organisatie ‘Dokters van de Wereld’ verspreidde, is totaal uit de lucht gegrepen. Dat zegt provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA), die de problematiek van de transmigratie in de provincie al een tijd opvolgt, op basis van informatie van het kabinet van staatssecretaris Theo Francken (N-VA).

De organisatie beweert dat er vorige maand maar een zestigtal transmigranten in West-Vlaanderen opgepakt werden. “Dat klopt helemaal niet”, zegt Himpe. “In maart werden er in totaal 483 transmigranten opgepakt in onze provincie. Het is wel zo dat bepaalde personen inderdaad meermaals opgepakt worden. Er is ook duidelijk opnieuw een toename van het aantal opgepakte transmigranten in de provincie West-Vlaanderen en er is dus geen sprake van een stabilisering.”

“De politiediensten beschikken enkel over het aantal administratieve rapporten. Die cijfers zijn het aantal personen die tijdens verschillende politionele acties bestuurlijk werden aangehouden door de politie. Enkel de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) beschikt over een totaal overzicht en kan het aantal unieke personen dat opgepakt werd er uit halen”,verduidelijkt provincieraadslid Himpe.

Sterke toename van opgepakte Algerijnen

“Uit de cijfers blijkt ook een sterke toename van het aantal Algerijnen. In januari van dit jaar werden er 35 unieke Algerijnen opgepakt, vorige maand was dit aantal gestegen tot 71,” besluit Himpe.

Zie hieronder bij afbeeldingen de cijfers transitmigranten voor 2018.