'Heldenrol' bij Flinterstar levert vrijwilligers overheidssteun op

Op 22 november 2016, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting, Veiligheid

Blankenberge - Na meer dan 33 jaar vrijwilligerswerk worden de goede werking en het professionalisme van de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) erkend. De VBZR kan vanaf 2017 rekenen op 81.000 euro overheidssteun, nadat hij vorig jaar een cruciale rol heeft gespeeld in de redding van twaalf bemanningsleden bij het ongeval met de Flinterstar in Zeebrugge.

Dat scheelt een slok op de borrel. Tot nu toe kreeg de VBZR elk jaar een 'waarderingspremie' van 2.231 euro van de provincie West-Vlaanderen - een aalmoes voor zo'n organisatie.

Provincieraadslid Nick Verwimp (N-VA) kaartte de onderwaardering voor de VBZR vorig jaar nog aan op de provincieraad en een jaar later komt hij met het goede nieuws. De provincie steunt de VBZR jaarlijks met 21.000 euro voor minstens voor drie jaar.

Officieel wordt de subsidie uitgereikt als ondersteuning van de opleiding van de bemanningsleden. Vorige week kreeg de reddingsdienst al te horen dat hij 60.000 euro structurele overheidssteun krijgt van Toerisme Vlaanderen.

Al jaren moeite

'Ik waardeer het werk van de VBZR al jaren', zegt Blankenbergenaar en provincieraadslid Verwimp. 'Na de vele lofbetuigingen na het ongeval met de Flinterstar heb ik mijn kans gegrepen en hun beperkte financiële slagkracht aangekaart.'

Volgens gedeputeerde Carl Vereecke (Open VLD) wordt het dossier deze maand nog goedgekeurd. 'Vanuit de deputatie hebben we groen licht gegeven voor een periode van drie jaar. Toegegeven: ik kende de werking van de VBZR niet goed, maar ik ben zelf meegevaren met een van hun boten. We hebben de vraag van provincieraadslid Verwimp dan ook met de nodige ernst behandeld.'

Beter opleiden

Bij de VBZR zijn ze tevreden. De zeereddingsdienst bestaat uit ongeveer 35 vrijwilligers die 24 uur per dag klaarstaan om mensen in nood op zee te helpen. De organisatie rukt zo'n 150 keer per jaar uit.

'Al jaren moeten we de eindjes aan elkaar knopen', zegt voorzitter Joeri Vermoere. 'Een deel van de overheidssteun zullen we sparen om onze toekomst veilig te stellen. Met de steun van de provincie kunnen we onze bemanning nog beter opleiden. Tot nu moesten we onze inkomsten halen uit giften, lidmaatschappen en een beperkte inbreng van de provincie.'

Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161121_02584327
Bron: JVE, De Standaard - 22 Nov. 2016