Grotere stadsgewesten en -regio’s op termijn in West-Vlaanderen

N-VA West-Vlaanderen bracht een werkbezoek (vormingsactiviteit op 7 november '13, nvdr) aan de administratie van de provincie West-Vlaanderen. Na een verhelderende uiteenzetting over het organigram, de verzelfstandigde agentschappen en de vestigingsplaatsen van de provinciale diensten door de griffier van de provincie West-Vlaanderen Geert Anthierens, bracht de heer Rik Samyn, diensthoofd Gebiedsgerichte Werking, de N-VA-fractie een boeiend en gepassioneerd relaas over de diensten en de werking ervan.

Provincieraadslik Rik Buyse (Wielsbeke) nam het woord tijdens het werkbezoek: "De dienst 'Gebiedsgerichte Werking' heeft reeds jaren geleden geanticipeerd heeft op de Interne Vlaamse Staatshervorming waarbij de decentralisatie en streekgebonden werking werd uitgewerkt.  Dit ligt volledig in de lijn van ons programma. Het is dan ook schrijnend dat tijdens de voorbije provincieraden de deputatie telkens een beschuldigende vinger uitstak naar onze fractie alsof N-VA alleen in de Vlaamse Regering (ook CD&V en sp.a, nvdr) zetelt en de provincie wil uitkleden, naar bevoegdheden en middelen.  We zien een CD&V & sp.a met twee gezichten, Vlaams en provinciaal en we vragen ook de fractie van Open VLD (zie link onderaan, nvdr) er de laatste verklaringen van voorzitter Rutten te willen op nalezen."

Buyse gaat verder: "De professionaliteit en uitzetten van de hervormingen door de ambtenarij van de provincie (de Gebiedsgerichte Werking, nvdr) uitgetekend door de Vlaamse Regering staat in schril contrast met het zich krampachtig vasthouden aan alle oude bevoegdheden en dito middelen van de deputatie. Als N-VA steunen we de Gebiedsgerichte Werking volmondig als middel om naar grotere stadsgewesten en -regio’s uit te groeien. We willen de ambtenarij van de provincie hiervoor danken en onze volledige steun toezeggen."

N-VA-fractie werkbezoek provincie West-Vlaanderen