De geboorte van het West-Vlaamse beleidskader van de kleine windturbine

Op 29 april 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Energie, Milieu en klimaat

West-Vlaanderen / Diksmuide / Alveringem / Anzegem / De Haan / Roeselare / Wingene – Het dreigde een schijnzwangerschap te worden, maar het is gewoon een ferme ezelsdracht geworden. De geboorte van het provinciale beleidskader voor de kleine windturbine wordt nu wel echt verwacht in mei. “Dit leiden we af op een antwoord van de bevoegde gedeputeerde De Block op de provincieraad van 28 april,” aldus provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide).

“De provinciale diensten van ruimtelijke ordening hebben maandagavond in Diksmuide een feedbackmoment de Plaatsbepalers georganiseerd. Het was een zeer leerrijke meeting met tal van tussenkomsten van mensen die begaan zijn met de ruimtelijke ordening”, legt provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide) uit.

Een krachtlijn ging over de Westhoek als energielandschap, en jawel, de kleine windturbines kwamen dra weer aan de orde. Er waren een tiental discussietafels en alle gesprekstafels kwamen met dezelfde conclusie: kleine windturbines in de Westhoek moeten kunnen. Er werd gesmeekt naar een beleidskader want blijkbaar wisten de aanwezigen dat het schoentje daar blijkbaar wringt. En voilà, het geduld wordt dan toch beloond.  Uiteraard blijft de geboorte een spannend moment. De teksten werden tegen eind maand doorgestuurd naar de zes pilootgemeenten. In mei zal dit als infopunt op de provincieraad komen. “Daarna zal ruim informatie gegeven worden aan alle West-Vlaamse gemeenten, want we weten dat er ondertussen al zo'n 20 gemeenten kandidaat zijn om kleine windmolens op hun grondgebied toe te laten.”

“We zijn benieuwd naar de teksten. De belastingbetaler heeft veel geïnvesteerd in studies rond kleine windturbines. We hopen dat de wind nu eindelijk eens zal renderen,” besluit Luc Coupillie.