300 extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs en een nieuwe school in De Haan

Op 21 mei 2024, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Onderwijs

2 nieuwe scholen (De Haan en Ronse) en meer aanbod in bestaande scholen

De Vlaamse Regering geeft groen licht voor 2 nieuwe scholen buitengewoon onderwijs en extra aanbod in nog eens 8 andere scholen. Zo komen er opnieuw zo’n 300 extra schoolbanken bij voor kinderen met een autismespectrumstoornis, een gedragsstoornis, een emotionele stoornis, een verstandelijke beperking, een auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis. Deze extra capaciteit komt bovenop de ongeveer 8.000 plaatsen die deze regeerperiode al extra gecreëerd werden in het buitengewoon onderwijs. “We blijven alles uit de kast halen om te zorgen voor extra schoolbanken voor kinderen met zorgnoden”, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts. “Het aanbod is al fors gestegen, maar we merken dat de vraag nog sneller stijgt. Op lange termijn brengen we de oorzaken van die spectaculaire stijging in kaart, maar op korte termijn zorgen we vooral voor extra plaatsen. In bestaande scholen én in nieuwe scholen”.

Het aanbod in het buitengewoon onderwijs is in deze regeerperiode fors uitgebreid: van 47.000 naar 55.000 plaatsen (+8000). Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts zorgde voor de eerste capaciteitsmonitor voor buitengewoon onderwijs en het eerste afzonderlijke capaciteitsbudget; hij werkte oude drempels weg zodat het makkelijker werd om extra aanbod te creëren en hij gaf scholen die bijkomende plaatsen aanboden versneld extra middelen. Sinds kort voorziet Weyts ook elk jaar nog eens extra budget, zodat scholen zelfs al kunnen opstarten zonder dat ze eerst moeten wachten op groen licht van de Vlaamse Regering.

De Vlaamse Regering bekrachtigt nu 2 nieuwe scholen (Ronse en De Haan) buitengewoon onderwijs en extra aanbod in nog eens 8 andere scholen. Zo komen er in totaal zo’n 300 schoolbanken bij voor kinderen met extra zorgnoden. Concreet komt er in Ronse een nieuwe buitengewone basisschool voor kinderen met een gedragsstoornis of een emotionele stoornis en in De Haan een nieuwe school buitengewoon secundair onderwijs voor jongeren met een autismespectrumstoornis. Bestaande scholen buitengewoon onderwijs in Heverlee, Brussel, Beerse, Sint-Truiden, Ieper, Torhout, Roeselare en Kortrijk breiden hun aanbod uit om ook andere kwetsbare leerlingen te kunnen verwelkomen. Er komen zo extra schoolbanken bij voor kinderen en jongeren met een auditieve beperking, een spraak- of taalstoornis, een verstandelijke beperking, een emotionele of een gedragsstoornis of een autismespectrumstoornis.

“Voor heel wat leerlingen is het buitengewoon onderwijs de plaats waar ze de beste zorgen en het beste onderwijs krijgen”, zegt Weyts. “We ondersteunen vanuit Vlaanderen graag nieuwe initiatieven of scholen die hun aanbod uitbreiden. Als er morgen nog nieuwe initiatieven opduiken, dan zullen die overmorgen Vlaams geld hebben. Deze Vlaamse Regering kiest voor het buitengewoon onderwijs en zet daarvoor alle zeilen bij. We mobiliseren zoveel mogelijk middelen en mensen om de meest kwetsbare leerlingen een goede plaats te geven”.