Onderwijs

Het Vlaamse onderwijs behoort tot de wereldtop. Maar willen we wereldtop blijven, dan moeten we durven bijsturen.
De N-VA kiest daarbij steeds voor de leerlingen, hun leerkrachten en directies. Anders gezegd: niet de structuren, maar de mensen staan centraal.

Alle jongeren zijn anders. Daarom wil de N-VA geen eenheidsworst, maar meer aandacht voor de talenten van elke leerling. Zowel abstracte denkers als praktische doeners moeten uitgedaagd worden op hun niveau.

Lees of bestel gratis de papieren versie van “Investeren in kennen en kunnen”, een uitgebreid dossier over de onderwijsvisie van de N-VA.

Ontvang je graag de onderwijsnieuwsbrief? Schrijf je dan in via onderwijsbrief [at] n-va.be.

Onderwijs is een persoonsgebonden bevoegdheid.  Hoewel onderwijs dus niet tot de grondgebonden bevoegdheden behoort, mogen de provincies volgens de grondwet onderwijs blijven inrichten (vrijheid van onderwijs). De provincies mogen evenwel de onderwijsinstellingen vrijwillig overhevelen naar een ander onderwijsnet (bijvoorbeeld gemeenschapsonderwijs of vrij onderwijs).
N-VA benadrukt de meerwaarde van de bestaande West-Vlaamse provinciale scholen die heel wat kwaliteits- en waardevolle nicheopleidingen herbergen. Echter, het overhevelen van de provinciale scholen zou tot minder onderwijsnetten en tot meer efficiënte moeten leiden.

De provincie West-Vlaanderen heeft volgende onderwijsinstellingen onder haar hoede:

- Provinciaal Technisch Instituut (PTI)
- School voor Bestuursrecht (SBR)
- WIVO
- Provinciaal opleidingscentrum voor Veiligheidsdiensten (politie, brandweer, ambulanciers en redder-aan-zee)

Tenslotte, kan ze ook flankerende onderwijsprojecten ondersteunen.

Alle info hier.

Nieuws over dit onderwerp

14.110 extra schoolbanken in West-Vlaanderen

Minister van Onderwijs Ben Weyts ondersteunt West-Vlaamse scholen financieel om extra lokalen te huren. Dankzij deze huursteun komen er in West-Vlaanderen 14.110 extra schoolbanken bij. “We kunnen de …