"In 10 jaar 70 km spoor verdwenen"

Op 15 november 2016, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Mobiliteit en openbare werken

Zes West-Vlaamse provincieraadsleden van evenveel politieke partijen trekken samen aan de alarmbel omdat het spoornet in onze provincie al jaren stilletjes zou afgebouwd worden door Infrabel. De zes politici starten de actie 'SOS Spoor West-Vlaanderen'. Volgens Infrabel is er van een ontmanteling van het spoornet helemaal geen sprake.

"West-Vlaanderen mag niet langer op een dood spoor zitten." Frans Larridon, voorzitter en trekker van de vzw werkgroep Spoorslag, klinkt strijdvaardig. Larridon wist met Roel Deseyn (CD&V), Bert Maertens (N-VA), Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), Peter Roose (sp.a), Bart

Caron (Groen) en Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) een indrukwekkende batterij politici op zijn wagon te krijgen. Samen willen ze nu druk zetten op de regering om zo de afbouw van het spoorwegennet te stoppen en met een herwaardering te kunnen starten.

Vrachtwagenketting

"We zijn sowieso al karig bedeeld in West-Vlaanderen", legt Larridon uit. "En het laatste decennium is dan nog eens zo'n 70 kilometer West-Vlaamse spoorlijn verdwenen. In Heule, Lendelede, Izegem en Lichtervelde zijn de uitwijksporen verdwenen. In Poperinge werd de goederenkoer uitgebroken, in Ieper moesten perrons 3 en 4 verdwijnen en in Menen is het derde spoor niet langer geëlektrificeerd. Die lijn is compleet uitgebeend. Er is amper goederenvervoer vanuit West-Vlaamse bedrijven naar het overslagplatform in de haven van Zeebrugge mogelijk. Als men de infrastructuur verder inperkt door over één spoor vanaf Diksmuide te rijden, is er nog amper piekuurvervoer naar de kust mogelijk. In Adinkerke zijn er werken uitgevoerd aan het station, maar de dwarsliggers en het grind werden

met trucks aangevoerd in plaats van per spoor, terwijl de E40 tussen Jabbeke en Veurne één lange vrachtwagenketting is."

Goede huisvader

Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel, reageert verbaasd op de West-Vlaamse kritiek. "Het laatste decennium hebben we honderden miljoenen euro's geïnvesteerd in het West-Vlaamse sporennet. Nooit eerder is er meer geïnvesteerd. Er zijn nieuwe sporen tussen Gent en Brugge en er liggen nieuwe wissels of sporen in onder meer Roeselare, Zedelgem, Tielt, Kortrijk en Oostende." Al geeft Baeken wel toe dat een grote besparingsoperatie bezig is en er inderdaad sporen verdwenen zijn. "Als een goede huisvader hebben we nagegaan op welke plaatsen we kunnen besparen. In Ieper is er een sporenbundel verwijderd, maar die werd al tien jaar niet meer gebruikt. In Roeselare is een wissel vervangen. Alleen wissels en sporen die niet of bijna niet meer gebruikt worden, zijn verwijderd. Als we ergens een stukje wegnemen, gebeurt dat uiteraard steeds zonder dat het vervoer de soep in draait. Ik weet niet precies waar de werkgroep hun cijfers halen, maar enkel als je de sporen van de sporenbundel van Ieper naast elkaar legt, kan je misschien aan 70 kilometer raken."

Bij de werkgroep houden ze voet bij stuk. "Ze creëren hun eigen argumenten", klinkt het. "Meer rechtstreekse verbindingen voor onze studenten of een uitgebreider net zitten er in de toekomst niet in, omdat de infrastructuur er niet voor aanwezig is. Maar nu zijn ze zelfs bezig met die infrastructuur af te breken. Dat hypothekeert de toekomst. De West-Vlamingen zijn de dupe van een beknibbeling aan het uiteinde van het spoorwegennet."

Naar minister

De werkgroep overweegt contact te nemen met de burgemeesters van alle betrokken gemeenten, om uiteindelijk met een gezamenlijke boodschap naar federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) te trekken.

Bron: Het Laatste Nieuws, Sam Vanacker, 15/11/2016

Link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/-70-km-west-vlaams-spoor-min...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is