Speedpedelecs worden dan toch toegelaten op alle West-Vlaamse Groene Assen

Op 27 juni 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen – Verrassend nieuws uit de provincieraad. Speedpedelecs worden toegelaten op alle West-Vlaamse Groene Assen, normaal vanaf december. “Ik ben blij dat er voortschrijdend inzicht is gebeurd bij de deputatie. Mijn oproep van mei 2022 is dan toch niet in dovemansoren gevallen. Toen kwam er vanuit de deputatie nog een onvoorwaardelijke ‘NJET’ “, aldus provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide.

N-VA West-Vlaanderen wil al langer dat de speedpedelecs toegelaten worden op alle provinciale Groene Assen waar geen veilig alternatief mogelijk is. Op dit ogenblik mag dit slechts op de Groene Assen die het label fietssnelweg meegekregen hebben. Dit geldt dus slechts voor de Damse Vaart, de Stroroute, de Vrijbosroute en het Guldensporenpad. “Dit was totaal niet logisch”, aldus provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide.

De speedpedelec kent een sterke opmars in ons land. Ook in West-Vlaanderen zien we deze steeds vaker opduiken. Vanaf 2019 werd in onze provincie een toename van die snelle fietstuigen geregistreerd met ongeveer 1500 per jaar.

Op 6 van de 9 Groene Assen zijn speedpedelecs op dit moment niet toegestaan. Maar er is een herwerkt politiereglement op komst voor de Groene Assen in West-Vlaanderen. Overal zullen speedpedelecs worden toegestaan. Er dient dan wel een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur aangehouden te worden, dit conform de regelgeving langs blauwe jaagpaden. Dit nieuwe regelement zal aan de provincieraad van december voorgelegd worden.

“Er waren veel meldingen van ongenoegen over de huidige reglementering. We zijn tevreden dat de deputatie haar inzichten heeft bijgesteld en dat constructieve oppositie dan toch loont”, besluit raadslid Luc Coupillie.