West-Vlaamse meerderheid kiest voor zelfbehoud

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid

​West-Vlaanderen - Op de provincieraad van West-Vlaanderen mocht de raad advies uitbrengen over de wijzigingen van de provinciedistricten. Fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede) nam namens de N-VA het woord.

Vlaanderen stelt voor om van 7 naar 3 kiesdistricten te gaan, namelijk Brugge, Ieper-Oostende-Diksmuide en Kortrijk-Roeselare-Tielt. Kristof Pillaert, fractievoorzitter N-VA: “Gezien het aantal provincieraadsleden zal dalen van 72 naar 36 vinden wij dit een goede zaak.”

​De meerderheid (CD&V, sp.a en Open VLD) wil echter 5 districten. Op zich is het al vreemd dat CD&V en Open VLD ingaan tegen de besluiten die genomen zijn door hun eigen partij op Vlaams niveau. De vraag blijft natuurlijk waarom zij dit nu echt willen? “Dit doen ze uit puur zelfbehoud”, vervolgt Pillaert, “Als men naar 5 districten zou gaan, zouden de kleinere partijen het zeer moeilijk krijgen om in de provincieraad te komen. Daardoor zou N-VA de enige oppositiepartij zijn en kan de meerderheid hun huidige coalitie verder zetten.”

De redenen die de meerderheid aanhaalde om dit te motiveren, waren ronduit ontoereikend. “Deze motivatie zal in elk geval de annalen van de West-Vlaamse politieke geschiedenis niet halen”, besloot Pillaert.