Nood aan meer goederenspoormogelijkheden in West-Vlaanderen

Op 21 juni 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen / Izegem / Menen - In West-Vlaanderen zijn er momenteel slechts zeventien spooraansluitingen meer naar bedrijven en bedrijventerreinen. Dat antwoordde gedeputeerde Jean de Bethune (CD&V) op een vraag van provincieraadslid Kurt Himpe die vindt dat er nood is aan meer goederenspoormogelijkheden in de provincie

“Onlangs verklaarde de woordvoerder van Infrabel dat de haven van Antwerpen en Infrabel tegen 2030 het aandeel van het spoor in het totale goederentransport willen optrekken van acht naar vijftien procent. Ook in de provincie West-Vlaanderen zal een inhaalbeweging nodig zijn om meer goederentransport via het spoor te laten verlopen”, zegt het provincieraadslid.

“Momenteel zijn er in de haven van Zeebrugge tien aansluitingen, waarvan twee bij het logistiek dienstenbedrijf 2XL. In de haven van Oostende zijn er maar twee aansluitingen. Daarnaast zijn er ook spooraansluitingen naar de bedrijven Bombardier in Brugge, Casier Recycling in Deerlijk, H. Essers in Heule, Defensie in Ieper en een spooraansluiting naar het transportcentrum LAR in Menen”, stelt Himpe op basis van gegevens van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen.

Er werden de voorbije periode ook een aantal spoorontsluitingen afgeschaft, zoals de bedrijvenaansluiting met CNH in Zedelgem, Galloo in Komen, Holvoet in Heule en de goederenkoer in Poperinge die er was in functie van de vroegere suikerbietentrein.

Provincieraadslid Kurt Himpe drong bij de gedeputeerde aan om via de POM proactief te werken inzake spooraansluitingen voor het goederenverkeer. Jean de Bethune stelt dat de POM West-Vlaanderen in de komende periode vooral zal focussen op de verdere activering van goederenvervoer per spoor om te garanderen dat de bestaande spooraansluitingen behouden blijven. “Geen overbodige luxe”, aldus Himpe, “want elke spooraansluiting die verdwijnt, maakt weinig kans ooit opnieuw geactiveerd te worden.” Himpe verwijst hiervoor naar de spooraansluiting in de haven van Izegem langs het kanaal Roeselare-Leie die na een laatste spooractiviteit in 2001 op non-actief werd gezet. Onder andere de bedrijven Vandemoortele en Vanden Avenne maakten er gebruik van.

Regionale hub-and-spoke - strategie

Gedeputeerde Jean de Bethune liet aan provincieraadslid Himpe ook weten dat door de POM werk gemaakt wordt van een zogenaamde regionalehub-and-spoke - strategie op West-Vlaams niveau. Daarbij zullen de bestaande spooraansluitingen op bedrijfsniveau als spokes en de grotere knooppunten Zeebrugge, Oostende en de LAR als regionale hubs fungeren waar volledige bloktreinen kunnen worden samengesteld. Van daaruit kunnen deze bloktreinen verder worden afgewikkeld in het internationaal spoornetwerk. De POM zal hiervoor marktpartijen samenbrengen en faciliteert onder meer de doorrekening van business cases en de organisatie van werkwinkels en events.

Investeringsdossier voor LAR

In functie van die regionale strategie zal de POM West-Vlaanderen volgens de gedeputeerde een investeringsdossier opmaken voor de uitbreiding van de spoorterminal op de LAR zodat ook daar volledige bloktreinen kunnen worden afgewikkeld. Dit zal gebeuren in samenwerking met Infrabel en de Intercommunale Leiedal.

GoederenvervoerKurt

Foto spooraansluiting Zuidkaai haven Izegem – bron: heemkundige kring Ten Mandere

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is