Wordt Groene 62 een fietssnelweg?

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen, Mobiliteit en openbare werken

N-VA EN STADSBESTUUR GISTEL NIET TE VINDEN VOOR VOORSTEL PROVINCIE OM VOORMALIGE SPOORLIJN OOSTENDE-TORHOUT TOT FIETSSNELWEG OM TE VORMEN

Fietssnelwegen zijn 4 m breed of minimum 3 m bij heraanleg, hebben een laagje asfalt of een gelijkwaardig wegdek en de bochten worden met een ruime straal aangelegd. Bij oversteekplaatsen krijgen fietsers voorrang en het traject krijgt een slimme verlichting. Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakte de provincie een provinciale studie fietssnelwegen op, waarin 30 trajecten weerhouden zijn. Daarbij ook de Groene 62 of de oude spoorwegbedding Oostende-Torhout. Er zijn overigens ook plannen voor een fietssnelweg langs de Koninklijke Baan, die dus ook Oostende aandoet.

Via fietssnelwegen kunnen mensen vlotter en aangenamer met de fiets naar het werk, zeker met de momenteel erg populaire elektrische fietsen. Maar provincieraadslid Wim Aernoudt heeft geen goed oog in het idee om ook de Groene 62 tot fietssnelweg om te vormen. “Eind september 2015 was de ambitieuze heraanleg afgewerkt en werd het als recreatief fietspad officieel geopend. Langs het traject van ruim 20 km werd het wegdek vernieuwd, taludversterkingen uitgevoerd en straatmeubilair voorzien. De kruispunten werden voorzien van duidelijke signalering voor de fietsers. De kostprijs bedroeg ruim 2 miljoen euro.”

“Geld in het water”

“De betrokken gemeentebesturen werden om advies gevraagd over de plannen voor een fietssnelweg langs de Groene 62. Blijkbaar zijn er toch concrete plannen”, aldus Wim Aernoudt, ook gemeenteraadslid in Gistel. “Maar de ecologische waarde van de bermen en houtkanten lang de Groene 62 was bij de aanleg tot recreatief fietspad een belangrijke insteek. Daarom bleef de breedte beperkt en werd veelal gekozen voor een aanleg in ternair zand. Het is maar zeer de vraag of deze ecologische insteek verzoenbaar is met het opzet van een fietssnelweg.”

“Vandaag nog is het de ambitie om de toeristisch en cultuurhistorische elementen in de omgeving van de Groene 62 beter te duiden vanaf dit recreatief fietspad. Maar met de aanleg van fietssnelwegen trekt de provincie ten volle de kaart van de elektrische fiets, in het bijzonder voor het woon-werkverkeer. Bij oversteekplaatsen met de autorijwegen hebben fietsers op een fietssnelweg voorrang. We vragen ons af of dat haalbaar is op de Groene 62 met zijn vele oversteekplaatsen. Het zal toch verschrikkelijk goed aangeduid moeten zijn.”

“Als hier op korte termijn gekozen wordt om een fietssnelweg aan te leggen, dreigt de investering van de vorige jaren geld in het water te zijn. Om snel duidelijkheid te krijgen, stelde ik een schriftelijke vraag aan de bevoegde gedeputeerde Franky De Block. Het is ook belangrijk dat er snel een antwoord komt op de vraag of deze plannen de heraanleg van het Stationsplein in Snaaskerke doorkruisen. We vragen om een doordachter investeringsbeleid. Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden. De pas heraangelegde Groene 62 mag blijven zoals ze is.”

“Denkoefening”

“Wij zijn enkel nog maar bezig met de denkoefening waar er fietssnelwegen kunnen komen”, reageert gedeputeerde Franky De Block. “In elk geval is de aanleg van fietssnelwegen een heel mooi project. Als mensen op die manier vlot naar het werk kunnen fietsen, mag de auto thuis blijven, hoeven ze niet te sakkeren over files en komen ze met een frisse blik op het werk of weer thuis. Elke pendelaar per fiets is een auto minder in de spits. Maar wij zijn nu aan het kijken waar fietssnelwegen haalbaar zijn.”

“Op dit moment loopt een groot overleg over welke routes geschikt zijn voor een fietssnelweg en waar er een draagvlak voor bestaat”, vult diensthoofd Mobiliteit van de provincie Evert de Pauw aan. “Dat proces is in de zomer van vorig jaar gestart. Diverse diensten worden naar hun mening gevraagd, ook de betrokken gemeentebesturen. In het algemeen staan de gemeentebesturen positief tegenover de plannen voor fietssnelwegen. De adviezen zijn nu aan de deputatie voorgelegd met de vraag om voor de zomer een beslissing te nemen. Zo zullen we komen tot een definitief plan.”

“Keuzes maken”

“Daarbij zullen keuzes moeten worden gemaakt. De ecologische waarde van sommige gebieden, de verharding van een fietssnelweg die goed is voor fietsers, maar veel minder voor joggers... Bij een fietssnelweg streven we naar een snelheid van 15 tot 20 km per uur. De voorrang voor fietsers bij overwegen is moeilijk, maar we kunnen ook met bruggen en tunnels werken. Niet alle vereisten voor een fietssnelweg moeten in één keer gerealiseerd worden. De aanleg wordt een proces van vele jaren. De Groene 62 is inderdaad recent heraangelegd, we zijn niet van plan daar volgend jaar halsoverkop werken te beginnen.”

Groene62

WimAernoudt

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is