Weyts investeert in West-Vlaamse schoolgebouwen

Op 25 augustus 2024, over deze onderwerpen: Onderwijs

Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts investeert meer dan €9 miljoen in 35 scholenbouwprojecten in West-Vlaanderen. Zo krijgen heel wat West-Vlaamse scholen goed nieuws in aanloop naar het nieuwe schooljaar en zet Weyts de investeringen in gloednieuwe en gerenoveerde schoolgebouwen onverminderd verder. “Door te investeren in schoolinfrastructuur, investeren we ook in de kwaliteit van ons onderwijs”, aldus Weyts.

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) krijgen. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen drie miljard euro uit om schoolinfrastructuur te vernieuwen en uit te breiden. Dat is een half miljard euro extra in vergelijking met de vorige regeerperiode.

Weyts investeert nu meer dan € 9 miljoen in 35 scholenbouwprojecten verspreid over West-Vlaanderen. Met deze scholenbouwprojecten zullen honderden leerlingen en scholieren de lessen in nieuwe of vernieuwde schoolinfrastructuur kunnen doorbrengen.

In Ieper koopt Vrije Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs - Het Vlot voor 275 leerlingen met €4,1 miljoen een kantoorgebouw aan op de Arsenaalstraat. Het Meisjesinternaat Bethanie in Loppem (Zedelgem) voert met €1 miljoen renovatiewerken uit aan de daken en het buitenschrijnwerk. In Kortrijk ontvangen Vrij Technisch Instituut B, Guldensporencollege 10 en Vrij Technisch Instituut A en Centrum voor Volwassenen- onderwijs Creo €514.000, boven op een eerder toegekende subsidie, voor verbouwingswerken aan de werkplaatsen. ’t Saam in Diksmuide koopt voor 837 leerlingen met €372.000 een bedrijfsgebouw aan.

“Ook in aanloop naar een nieuw schooljaar blijven we letterlijk en figuurlijk bouwen aan de toekomst van ons onderwijs”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Investeringen in infrastructuur zijn investeringen in de hardware van onderwijskwaliteit waar heel wat leraren en leerlingen wel bij zullen varen.”