West-Vlaams gouverneur wil drones geïntegreerd inzetten bij hulpverlening en noodplanning

Op 26 oktober 2018, over deze onderwerpen: Communicatie, De Vlaamse Kust, Veiligheid

Gouverneur Carl Decaluwé wil drones geïntegreerd inzetten in de hulpverlening en in de noodplanning. Dat liet hij weten aan provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA).

Tijdens de reddingsoefening in augustus in Blankenberge werd door de bedrijven Noordzeedrones en Tersec een demonstratie gegeven met drones. De bedoeling was om na te gaan in welke mate de technologie geëvolueerd is en wat de meerwaarde kan zijn voor reddingen aan de kust.

“Uit de evaluatie van de oefening blijkt dat de autonomie van de drones sterk verbeterd is waardoor ze ongeveer een half uur kunnen ingezet worden zonder opladen”, zegt Himpe. “In afwachting van de inzet van de SAR-helikopters van Koksijde kunnen de drones ingezet worden om op zoek te gaan naar drenkelingen of vermisten.”

De gouverneur wijst echter op een aantal belangrijke randvoorwaarden die nog niet vervuld zijn. De huidige wetgeving voorziet nog niet dat er voorwerpen kunnen gedropt worden. “Het zou nuttig zijn om een drone een baken te laten droppen op de plaats waar de drenkeling in zee het laatst gezien werd. Het directoraat-generaal van de luchtvaart werd hiervan op de hoogte gebracht.”

Pilootproject in Blankenberge?

De strandreddingsdienst van Blankenberge zal in samenspraak met het stadsbestuur nagaan of er bereidheid is om een pilootproject op te starten voor de aankoop van een drone aan de kust en de opleiding van piloten.

“Bij langdurige noodsituaties kan er nu al een beroep gedaan worden op de drones van de Civiele Bescherming en van defensie. Die bewezen al hun nut bij het spoorwegincident in Wetteren.”

De gouverneur bevestigt aan provincieraadslid Himpe dat hij de inzet van nieuwe technologieën in de noodplanning wil opnemen.