Wat kan West-Vlaanderen leren van de Chinezen op vlak van veiligheid?

Op 6 november 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

West-Vlaanderen – Midden oktober bracht de gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé samen met een delegatie West-Vlaamse politiekorpsen, politieraden en enkele burgemeesters een studiebezoek aan China. Het doel van de reis was om Chinese innovaties inzake veiligheid en ordehandhaving te leren kennen. N-VA West-Vlaanderen is dan ook nieuwsgiering naar wat we kunnen leren als provincie van China op vlak van veiligheid en ordehandhaving. Provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide vroeg de gouverneur om meer info.

“Het was een zeer interessante studiereis, eens over het muurtje kijken hoe andere landen bepaalde zaken oplossen kan nooit geen kwaad”, aldus provinciegouverneur Decaluwé. “Als het gaat over gezichtsherkenning, intelligente verkeerslichten, de aanpak van mensensmokkel, een verkeersdispatchingcentrum … dit zijn allemaal zaken die mogelijk zijn via artificiële intelligentie. Zo zou men verloren gelopen kindjes aan de Vlaamse Kust via gezichtsherkenning met een drone in een mum van tijd terug kunnen vinden. Bovendien waren de politiekorpsen zeer te vinden voor intelligente verkeerslichten met slimme oversteekplaatsen die oplichten als het donker is. Daarbij dacht men specifiek aan schoolomgevingen.”

De provinciegouverneur geeft verder aan dat dit allemaal zaken zijn die prima werken. “Technologisch zijn al deze zaken mogelijk, de vraag is gewoon of we dit in onze Westerse samenleving wel willen. China kent ook een andere mentaliteit rond privacy, maar dat is een vraag waar de politiek zich moet mee bezighouden”, volgens Decaluwé.

Provincieraadslid Luc Coupillie hoopt dat een aantal applicaties worden geïmplementeerd in onze regio. Het biedt heel wat opportuniteiten en mogelijkheden, maar dit alles moet getoetst worden aan de wetgeving en met respect voor de privacy, besluit Coupillie.