Uitbreiding Testkaravaan rond duurzaam woon-werkverkeer komt eraan

Op 28 maart 2019, over deze onderwerpen: Milieu en klimaat, Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen - De N-VA-fractie is lovend over het project Testkaravaan rond duurzaam woon-werkverkeer. “Er is echter meer vraag dan aanbod waardoor 2019 al volledig volzet is. Er is nu zelfs een wachtlijst van een dertigtal bedrijven. Wij vragen en hebben verkregen dat het provinciebestuur voorziet in een uitbreiding van de Testkaravaan”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke.

“We zijn lovend over het project Testkaravaan rond duurzaam woon-werkverkeer. Dit project wil werknemers van bedrijven en deelnemende gemeentebesturen alternatieven laten uittesten om op een duurzame manier te gaan werken.” De Testkaravaan heeft een blijvende impact op het verplaatsingsgedrag van de deelnemers. Meer dan 40% van de deelnemers kiest na dit project voor een duurzaam vervoermiddel. Dit is goed voor het minderen van de CO2-uitstoot. Deelnemende bedrijven en gemeentes kunnen gedurende 2 weken elektrische fietsen, fietskarren en zelfs speed pedelecs uittesten op hun woon-werktraject.

Provincieraadslid Johan De Poorter: “Nu blijkt dat er zoveel aanvragen zijn voor dit project dat organisaties moeten wachten tot 2020 om zich te kunnen inschrijven om deel te nemen aan het project. Jaarlijks is er 300.000 euro voorzien voor de Testkaravaan. Dit is een goede maatregel om de CO2-uitstoot te verminderen. De provincie zal het project nu uitbreiden en op een andere manier aanbieden de komende jaren.”