Techniekacademie beïnvloedt studie- en beroepskeuze

Op 24 mei 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs

West-Vlaanderen - Kinderen die deelnemen aan de Techniekacademie hebben een positiever beeld over technische studierichtingen en technische beroepen. Dat antwoordde gedeputeerde Carl Vereecke (Open VLD) op een vraag van provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA).

In 2013 startte de Techniekacademie met een proefproject in Zwevegem. Het initiatief dat leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar van het lager onderwijs laatproeven van techniek groeide uit tot een succesvol project dat momenteel in 63 West-Vlaamse steden en gemeenten georganiseerd wordt. Alleen in Blankenberge is er nog geen deelname aan de Techniekacademie.

In de Techniekacademie wordt buiten de schoolse sfeer de technische geletterdheid opgekrikt of kunnen jongeren kennismaken met techniek. Bedoeling is dat de Techniekacademie de houding van kinderen en hopelijk ook de ouders ten aanzien van techniek beïnvloedt.

“Voor onze provincie zeker geen overbodige luxe, want de roep naar technisch personeel is in West-Vlaanderen zeer groot. Bedrijven kampen met vacatures die maar niet ingevuld raken en elk initiatief dat hieraan verhelpt of kan verhelpen is nuttig, om niet te zeggen noodzakelijk”, aldus Himpe. De provincie West-Vlaanderen ondersteunt het initiatief financieel.

“Na vijf jaar Techniekacademie is het dan ook de vraag of al eerste resultaten merkbaar zijn in de keuzes die jongeren maken”, zegt Himpe.

Uit twee bachelorproeven van VIVES-studenten blijkt dat de Techniekacademie bij de deelnemers zorgt voor meer ambitie om later een technisch beroep uit te oefenen. De Techniekacademie zorgt ook voor minder genderstereotiep denken over de combinatie meisjes en techniek. Ook bij de leerkrachten die de Techniekacademie begeleiden is er een positieve beïnvloeding. Een derde van de leerkrachten doet bijkomende expertise op en de technieklessen in het lager onderwijs worden op een hoger niveau gebracht. Ten slotte kiezen kinderen die deelnamen aan de Techniekacademie en hun ouders meer voor een technische studierichting of STEM-richting.

Nood aan verder onderzoek

Provincieraadslid Himpe vraagt de provincie om contact op te nemen met de Vlaamse universiteiten om verder onderzoek te verrichten naar de impact van de Techniekacademie. “Dit kan gebeuren door studenten een thesis te laten uitwerken waardoor op een wetenschappelijke manier onderzocht wordt wat de beïnvloeding is van een dergelijk initiatief op de uiteindelijke studie- en beroepskeuze”, besluit Himpe.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is