Ruim 124.000 West-Vlamingen aangesloten bij BE-Alert

Op 28 oktober 2021

West-Vlaanderen / Alveringem / Moorslede / Ingelmunster – De N-VA-fractie bij monde van provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke heeft op de provincieraad van oktober de gouverneur bevraagd over de evaluatie van het nationaal testmoment van BE-Alert van 7 oktober laatstleden. Het aantal aangesloten West-Vlamingen is na het testmoment opnieuw naar boven gegaan, namelijk van 120.000 naar 124.000 leden van BE-Alert. “We doen een warme oproep naar alle West-Vlamingen om zich in te schrijven op www.be-alert.be. Slechts 10% van de West-Vlamingen zijn op dit moment aangesloten. Dit is te weinig”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter en West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé in koor.

Met BE-Alert kunnen inwoners via sms of mail op de hoogte gebracht worden van een noodsituatie. Om de goede werking van alarmeringssysteem BE-Alert te verzekeren, organiseerde het Nationaal Crisiscentrum begin oktober een nationaal testmoment voor Be-alert. Dit jaar deden er 133 gemeenten mee aan de test en werd een bericht verstuurd via sms, e-mail of gesproken oproep naar de geregistreerde inwoners.

Er werd locatie gebaseerd gealarmeerd. Dit wil zeggen dat iedereen die aanwezig is op het moment van de test in de geselecteerde zone een sms ontving. Voor West-Vlaanderen was dit onder andere Brugge. Brugge was één van de 14 West-Vlaamse steden en gemeentes. Binnen de 2 uur werd iedere aangesloten West-Vlaming verwittigd.

Het belang van Be-alert wordt door de gouverneur dan ook onderstreept. Om de werking blijvend te optimaliseren zal er in het komende voorjaar een testmoment worden doorgaan vanuit de Provinciale diensten.

“Het testmoment van begin oktober heeft zijn nut bewezen.  Er waren enkele technische storingen via de meldingen door Telenet en Orange, maar deze waren vrij snel verholpen. De vraag van N-VA is om nog méér West-Vlamingen te sensibiliseren om zichzelf te registreren. We doen een ultieme oproep aan Alveringem, Moorslede en Ingelmunster. Dit zijn de enige West-Vlaamse gemeentes die nog steeds niet zijn aangesloten. We hebben begrip dat de kostprijs een struikelblok is. Maar we blijven aandringen om zich toch aan te sluiten. Een mogelijk alternatief is om de inwoners te informeren en te motiveren zich online in te schrijven op het alarmeringssysteem. Dit kan door zich aan te melden op www.be-alert.be, ” besluit provincieraadslid Johan De Poorter.