PTI moet naar GO!

Op 29 maart 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

De provincie moet haar rol als organisator van onderwijs laten varen. Het is niet nodig dat naast de gemeenten en de Vlaamse Overheid, ook nog een derde bestuursniveau zich die opdracht toe-eigent. De provincie West-Vlaanderen is vandaag nog inrichtende macht van één enkele secundaire school, die net zo goed in het Gemeenschapsonderwijs kan worden ondergebracht.

Efficiënte overheden

Er zijn, naast het vrij onderwijs, drie openbare onderwijsnetten: het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, het provinciaal onderwijs en het Gemeenschapsonderwijs. Drie bestuursniveaus die, met 100% belastinggeld, elkaar beconcurreren. Een samensmelting bleek enkele jaren geleden al (of nog) onrealistisch, maar als de provincie West-Vlaanderen haar school aan het GO! overdraagt, is toch een stapje voorwaarts gezet. Dat zou bovendien stroken met de geest van de hervorming van de provincies (interne staatshervorming), die in principe enkel nog grondgebonden bevoegdheden mogen uitoefenen.

Geen provinciaal belang

Het PTI is in 2014 toegetreden tot een scholengemeenschap met (onder meer) Scholengroep 21 van het Gemeenschapsonderwijs. Dat is een scholengroep die hoofdzakelijk in Oost-Vlaanderen opereert, en maar beperkt in West-Vlaanderen aanwezig is. Die beslissing was terecht maar doet toch de vraag rijzen wat het provinciaal belang is voor de provincie West-Vlaanderen?

Uit de leerlingencijfers van het schooljaar 2014-15 bleek dat 88% van de leerlingen uit de onmiddellijke omgeving van Kortrijk kwam. Dat is logisch. Praktische overwegen zoals nabijheid spelen een zeer grote rol bij de schoolkeuze. Toch komen er ook 13 leerlingen uit Oost-Vlaanderen, 12 uit Henegouwen en zelfs 1 uit Limburg. Dat is drie keer meer dan het aantal leerlingen uit de arrondissementen Veurne, Diksmuide, Oostende en Brugge samen. Het recruteringsgebied van het PTI is duidelijk provinciegrensoverschrijdend. Opnieuw, wat is het provinciaal belang?

In oktober 2015 besliste de Provincieraad al om het provinciaal volwassenenonderwijs over te dragen aan het Gemeenschapsonderwijs (GO!). Sinds het schooljaar 2016-17 is het provinciebestuur dus nog enkel inrichtende macht van het Provinciaal Technisch Instituut in Kortrijk. Deze school wordt beter ook overgedragen aan het GO?!

Ongewenste nevenschade

In de provincieraad van maart 2017 keurde de provincieraad, inclusief de N-VA-fractie, de oprichting goed van twee nieuwe studierichtingen in het PTI. Die uitbreiding van het aanbod nu is noodzakelijk opdat de school ook na de onderwijshervorming in trek blijft. Een versterking van een waardevolle school, die een belangrijke rol speelt in de domeinen STEM en – al helemaal – Land- en Tuinbouw. Een versterking ook van “het provinciaal onderwijs”, als collateral damage.

Laat er dus geen twijfel over bestaan: voor ons is het PTI een zeer waardevolle school. Leerlingen kunnen er terecht voor een breed aanbod in de domeinen STEM en Land- en Tuinbouw. De school heeft een specifiek aanbod voor textielopleidingen, een niche die niet onbelangrijk is voor Vlaanderen en de regio Zuid-West-Vlaanderen in het bijzonder.

Het PTI moet dus zeker blijven bestaan, maar hoeft niet provinciaal te zijn. Per slot van rekening is de belangrijkste motor van de school niet de inrichtende macht in het verre Brugge, maar wel de directie, de leerkrachten, de andere medewerkers op de werkvloer, met hun drive, enthousiasme en inzet voor de leerlingen.